Kyösti Karhila Lapsuus ja lentäjän uralle hakeutuminen | Sota-aika | Siviili-ilmailun pariin | Viimeiset vaiheet | Lähteet | NavigointivalikkoInfobox OKLentokapteeni Kyösti KarhilaKyösti Karhilan haastattelu vuodelta 1998Artikkelin verkkoversioLentokapteeni Kyösti KarhilaKyösti Karhilan haastattelu vuodelta 1988, luku 1: Uran alkuLentokapteeni Kyösti KarhilaKyösti Karhilan haastattelu vuodelta 1988, luku 2: Koulutus ilmavoimissaKyösti Karhilan haastattelu vuodelta 1988, luku 6: Sodan loputtuaKyösti Karhilan haastattelu vuodelta 1988, luku 7: Siviililentäjan uraHornet lensi Helsingin keskustan yli veteraanin muistoksi

Lupaavat artikkelitSuomalaiset hävittäjälentäjätVuonna 1921 syntyneetVuonna 2009 kuolleet


2. toukokuuta1921Rauma16. syyskuuta2009Helsinkilentäjälentokapteenihävittäjä-ässäJatkosodanPoriinPorin IlmailukerhonIlmapuolustusliitonJämilläpurjelentokurssinJoroisissaLetov SmolikVL ViimaSuomen ilmavoimiinSiikakankaalleLentolaivue 32Curtiss HawkLentolaivue 30LuutnantiksiMesserschmitt Bf 109Lentolaivue 34Hävittäjälentolaivue 24Eino LuukkanenMannerheim-ristinAeronDC-2DC-3ConvairCaravelleDC-8SpearairillaIlmailuhallituksenHarmon-patsaallaHietaniemen hautausmaalleHornet

























Kyösti Karhila
Vänrikki Kyösti Karhila (SA-kuva 96326).jpg
Henkilötiedot
Muut nimet
Kössi
Syntynyt
2. toukokuuta 1921
Rauma
Kuollut
16. syyskuuta 2009 (88 vuotta)
Helsinki
Ammatti
liikennelentäjä
Sotilashenkilö
Palveluvuodet
1939–1944
Taistelut ja sodat
jatkosota
Sotilasarvo
kapteeni
Kunniamerkit
VR 2, VR 3
Infobox OK


Curtiss Hawk, konetyyppi jonka pudotustilaston toisella tilalla Karhila oli.[1]




Messerschmitt Bf 109 G-6/R-6, "tykki-Mersu", alatyyppi jolla Karhila saavutti kahdeksan ilmavoittoa kesällä 1944.[2]




Convair 340.


Kyösti Keijo Ensio Karhila (2. toukokuuta 1921 Rauma – 16. syyskuuta 2009 Helsinki)[3][4] oli suomalainen lentäjä, lentokapteeni ja hävittäjä-ässä. 50 vuotta kestäneen siviili- ja sotilasilmailua käsittäneen uransa aikana ”Kössi” Karhila lensi 24 000 lentotuntia.[5]Jatkosodan aikana Karhila lensi 304 sotalentoa ja ampui alas 32 1/4 viholliskonetta, ollen reserviläislentäjien pudotustilaston kärjessä.[6][7][4]



Lapsuus ja lentäjän uralle hakeutuminen |


Raumalla syntynyt, Poriin alle vuoden ikäisenä perheensä mukana muuttanut Karhila kiinnostui lentämisestä 10-vuotiaana.[8] Hän liittyi Porin Ilmailukerhon jäseneksi vuonna 1935.[9] Lennokkiharrastuksen kautta purjelentoon siirtynyt Karhila suoritti Ilmapuolustusliiton Jämillä järjestämän purjelentokurssin vuonna 1937. Vuonna 1939 Porin yhteislyseossa opiskellut Karhila haki Joroisissa järjestetylle Ilmapuolustusliiton moottorilentokurssille, jolle osallistujien tuli allekirjoittaa sitoumus asevelvollisuuden suorittamisesta ilmavoimissa. Karhila hyväksyttiin kurssille, ja hän suoritti kurssin lentäen Letov Smolik ja VL Viima -konetyypeillä 35 lentotuntia.[8]



Sota-aika |


Karhila astui palvelukseen Suomen ilmavoimiin, Kauhavan ilmasotakoulun Sotaohjaajakurssi 1:lle, 6. joulukuuta 1939. Kurssin päättyessä kesäkuussa 1941, vänrikiksi ylennetty Karhila kotiutettiin.[10]


Jatkosodan liikekannallepanossa Karhila komennettiin Siikakankaalle sijoitettuun Lentolaivue 32:een. Karhila palveli Curtiss Hawk -hävittäjillä varustetussa laivueessa 10. maaliskuuta 1942 asti, jolloin hänet siirrettiin Lentolaivue 30:een. Siirto takaisin Lentolaivue 32:een tapahtui 10. toukokuuta 1942.[3] Karhila saavutti Curtiss-hävittäjällä lentäessään 13 1/4 ilmavoittoa.[1]Luutnantiksi 14. maaliskuuta 1943 ylennetty Karhila siirrettiin 20. huhtikuuta 1943 Messerschmitt Bf 109 -koneilla lentävään Lentolaivue 34:ään. Karhila palveli sodan loppuun mennessä myös Lentolaivue 30:ssä sekä kesällä 1944 Hävittäjälentolaivue 24:n kolmannen lentueen päällikkönä.[3] Karhila saavutti Messerschmitt-kalustolla lentäessään 19 ilmavoittoa.[11] Jatkosodan päätyttyä HLeLv 34:n komentaja majuri Eino Luukkanen teki esityksen Karhilan nimittämisestä Mannerheim-ristin ritariksi. 10. syyskuuta 1944 päivätty nimitysesitys ei kuitenkaan johtanut nimitykseen.[12] Karhila siirrettiin reserviin 14. marraskuuta 1944.[3]



Siviili-ilmailun pariin |


Karhila suoritti Ilmailutoimiston lennonjohtajakurssin vuosina 1945–1946.[9] Hän toimi lennonjohtajana Hyvinkäällä, Porissa ja Turussa.[13] Vuonna 1946 Karhila haki ja pääsi Aeron järjestämälle kurssille, jolla koulutettiin perämiehiä yhtiön reittilentoja lentäviin koneisiin. Suoritettuaan kurssin, Karhila lensi Aeron, sittemmin Finnairin, perämiehenä, lentokapteenina ja tarkastuslentäjänä DC-2, DC-3, Convair, Caravelle ja DC-8 -konetyypeillä vuoteen 1973 asti.[14] Myöhemmin hän työskenteli lentokapteenina ja kouluttajana Spearairilla vuosina 1973–1974. Spearairin mentyä konkurssiin Karhila siirtyi Wihuri-yhtymän liikelento-osastolle, Finnwingsille, jossa hän toimi lentokapteenina vuosina 1974–1979. Ennen eläkkeelle jäämistään hän työskenteli vielä Ilmailuhallituksen lentoturvallisuusosaston tarkastajana vuosina 1979–1986. Vuonna 1983 Karhila palkittiin Harmon-patsaalla ansioistaan ilmailun piirissä.[9]



Viimeiset vaiheet |


Karhila oli tunnettu urheilullisuudestaan. Vielä muutama kuukausi ennen kuolemaansa hän pelasi tennistä pari tuntia viikossa ja pelasi ahkerasti golfia. Karhila kuoli vaikeaan sairauteen 16. syyskuuta 2009 Helsingissä.[4] Hänen uurnansa laskettiin Helsingin Hietaniemen hautausmaalle 20. lokakuuta 2009. Ilmavoimien Hornet-hävittäjä lensi Helsingin keskustan yli Karhilan uurnanlaskun hetkellä klo 14.00.[15]



Lähteet |


  • Keskinen, Kalevi; Stenman, Kari; Niska, Klaus: Suomen ilmavoimien historia 6 – Messerschmitt Bf 109 G. Helsinki: Tietoteos, 1976. ISBN 951-9035-23-0.

  • Hurmerinta, Ilmari; Viitanen, Jukka (toim.): Suomen puolesta – Mannerheim-ristin ritarit 1941–1945. Helsinki: Ajatus, 1994. ISBN 951-9440-28-3.

  • Keskinen, Kalevi; Stenman, Kari: Suomen ilmavoimien historia 5 – Curtiss Hawk 75 A. Espoo: Kari Stenman, 2001. ISBN 951-98751-9-0.

  • Stenman, Kari; Keskinen, Kalevi: Suomalaiset hävittäjä-ässät. Helsinki: Koala-kustannus, 2004. ISBN 952-5186-24-5.

  • Keskinen, Kalevi; Stenman, Kari: Suomen ilmavoimien historia 26 – Ilmavoitot, osa 1. Espoo: Kari Stenman, 2006. ISBN 952-99432-8-8.

  • Nikunen, Heikki; Karhila, Kyösti: Kyösti Karhila – Reservipilottien ykkösässä. Tampere: Apali, 2007. ISBN 978-952-5026-60-3.

  • Lentokapteeni Kyösti Karhila

  • Kyösti Karhilan haastattelu vuodelta 1998


Viitteet |



  1. ab Keskinen; Stenman 2004 s. 96


  2. Stenman; Keskinen 2001 s. 95


  3. abcd Keskinen; Stenman 2006 s. 67


  4. abc Raivio, Jyri: Hävittäjä-ässä lennätti myös lennokkeja. Helsingin Sanomat, 22.9.2009, s. C5. Helsinki: Helsingin Sanomat. Artikkelin verkkoversio Viitattu 24.9.2009.


  5. Jukka O. Kauppinen: Lentokapteeni Kyösti Karhila (PDF) (s. 46) Ilmailu. huhtikuu 2004. Tampere: Jukka O. Kauppinen Mediapalvelut. Viitattu 20.9.2010.


  6. Keskinen; Stenman 2006 s. 68


  7. Sodan loputtua virallinen voittojen määrä oli 32 1/4. Nykytutkimus (Carl-Fredrik Geustin suorittamat Puna-armeijan ilmavoimien ja Itämeren laivaston ilmavoimien arkistotutkimukset) on vahvistanut Karhilan useita epävarmoiksi jääneitä pudotuksia ilmavoitoiksi, jolloin todennäköinen pudotusluku on 43 1/4. Nikunen; Karhila 2007 s. 284–285.


  8. ab Juntunen, Ossi: Kyösti Karhilan haastattelu vuodelta 1988, luku 1: Uran alku virtualpilots.fi. 29.11.1998. Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry. Viitattu 19.9.2010.


  9. abc Jukka O. Kauppinen: Lentokapteeni Kyösti Karhila (PDF) (s. 47) Ilmailu. huhtikuu 2004. Tampere: Jukka O. Kauppinen Mediapalvelut. Viitattu 26.11.2007.


  10. Juntunen, Ossi: Kyösti Karhilan haastattelu vuodelta 1988, luku 2: Koulutus ilmavoimissa virtualpilots.fi. 29.11.1998. Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry. Viitattu 19.9.2010.


  11. Keskinen et al. 1976 s. 123


  12. Hurmerinta; Viitanen 1994 s. 494


  13. Juntunen, Ossi: Kyösti Karhilan haastattelu vuodelta 1988, luku 6: Sodan loputtua virtualpilots.fi. 29.11.1998. Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry. Viitattu 19.9.2010.


  14. Juntunen, Ossi: Kyösti Karhilan haastattelu vuodelta 1988, luku 7: Siviililentäjan ura virtualpilots.fi. 29.11.1998. Virtuaalilentäjät - Virtual Pilots ry. Viitattu 20.9.2010.


  15. Hornet lensi Helsingin keskustan yli veteraanin muistoksi Helsingin Sanomat. 20.10.2009. Viitattu 20.10.2009.







Popular posts from this blog

Can not update quote_id field of “quote_item” table magento 2Magento 2.1 - We can't remove the item. (Shopping Cart doesnt allow us to remove items before becomes empty)Add value for custom quote item attribute using REST apiREST API endpoint v1/carts/cartId/items always returns error messageCorrect way to save entries to databaseHow to remove all associated quote objects of a customer completelyMagento 2 - Save value from custom input field to quote_itemGet quote_item data using quote id and product id filter in Magento 2How to set additional data to quote_item table from controller in Magento 2?What is the purpose of additional_data column in quote_item table in magento2Set Custom Price to Quote item magento2 from controller

Magento 2 disable Secret Key on URL's from terminal The Next CEO of Stack OverflowMagento 2 Shortcut/GUI tool to perform commandline tasks for windowsIn menu add configuration linkMagento oAuth : Generating access token and access secretMagento 2 security key issue in Third-Party API redirect URIPublic actions in admin controllersHow to Disable Cache in Custom WidgetURL Key not changing in Magento 2Product URL Key gets deleted when importing custom options - Magento 2Problem with reindex terminalMagento 2 - bin/magento Commands not working in Cpanel Terminal

Aasi (pallopeli) Navigointivalikko