Nintendo Entertainment System Sisällysluettelo Historia | Alueelliset eroavaisuudet | Ohjaimet | Teknisiä ominaisuuksia (PAL-versio) | NES Suomessa | Emulaattorit | Huomioita | Lähteet ja huomautukset | Aiheesta muualla | Navigointivalikkowww.nintendo.fiInfobox OKClassic Systems - Nintendo Entertainment SystemHistoryNintendo is releasing a miniature NES with 30 built-in gamesNintendo Entertainment System (NES)The Toploader NES: Why did it fail?Nintendo NES / FamicomNintendo (8bit. NES) pelien aluekooditMetal Storm: All About the HardwareNES Nintendon kotisivuillaNES Open Directory Project -sivustolla

Nintendo Entertainment System


NES-Console-Set.pngFamicomConsole.pngjap.jap.Nintendon8-bittinenvideopelikonsoliPohjois-AmerikassaEuroopassavuoden 1983 videopelilamantasohyppelyNintendo Classic Minikolikkopeleissä1980-luvunColor TV GameMasayuki Uemura15. kesäkuuta1983jeninemolevyPohjois-AmerikanAtarinAtari 7800BASIC1985Consumer Electronics ShowNew Yorkissa19861986Mattel1990SegalleMaster System1990-luvun16-bittisiäSega Mega DriveSuper Nintendo Entertainment SysteminNES 21995CapcominKonaminSquare EnixinGunpei YokoiGame & WatchjoystickinmikrofoninNES ZappervalopyssyPower PadR.O.B.Power GloveDA-15Super Nintendo Entertainment SysteminGame Boy Advance SPGame Boy Micro1987APF TV FunColor TV GameColeco TelstarMagnavox OdysseyOdyssey-tuotelinjaPongVideo PinballArcadia 2001Atari 2600Atari 5200Bally AstrocadeColecoVisionFairchild Channel FInterton VC 4000IntellivisionPhilips Videopac G7000RCA Studio IIVectrexAction MaxAmstrad GX4000Atari 7800Atari XEGSCasio PV-1000Commodore 64 Games SystemNintendo Entertainment SystemSG-1000Sega Master SystemSupergame VG 3000CD-iCommodore CDTVLaserActiveNeo-GeoSega Genesis/Mega DriveSuper A'CanSuper Nintendo Entertainment SystemPC EnginePC Engine SuperGrafx3DOAmiga CD32Apple Bandai PippinAtari JaguarBandai PlaydiaCasio LoopyFM Towns MartyNintendo 64NEC PC-FXPlayStationSega SaturnSega DreamcastNintendo GameCubePlayStation 2XboxPlayStation 3WiiXbox 360ZeeboGameStickPlayStation 4Wii UXbox OneOuyaSteam MachineNintendo Switch




Hakusana ”NES” ohjaa tänne. Sanan muista merkityksistä kerrotaan täsmennyssivulla.



























Nintendo Entertainment System


Virallinen Nintendo Entertainment System -logoFamicom Family logo


NES-Console-Set.pngFamicomConsole.png


Kehittäjä
Nintendo
Sukupolvi
Kolmas sukupolvi
Julkaisu

  • JP 15. heinäkuuta 1983

  • NA 18. lokakuuta 1985

  • EU 1986-1987
[a]
Valmistusmaa
Japani
Laitteisto
Ricoh RP2A07 (1,79 MHz) -suoritin, Ricoh RP2C07 -grafiikkasuoritin
Tallennusväline
pelimoduuli
Muisti
2 kB keskusmuistia
Lisälaitteet
Zapper-valopistooli,
Family Fun Fitness -juoksumatto
Pelit
Luettelo NES-peleistä
Seuraaja
Super Nintendo Entertainment System
Kotisivut
www.nintendo.fi

Gamepad.svg

Lisää videopeliartikkeleitaVideopelien teemasivulla
Infobox OK

Nintendo Entertainment System (yleisesti NES, alkup. nimi Nintendo Family Computer (jap. 任天堂 ファミリーコンピュータ), yleisesti Famicom (jap. ファミコン)) on Nintendon kehittämä ja alun perin 1983 julkaisema 8-bittinen videopelikonsoli. Pelikonsoli julkaistiin 1985 Pohjois-Amerikassa ja 1987 Euroopassa. Pelikonsolia myytiin maailmanlaajuisesti yli 60 miljoonaa kappaletta,[1] ja se auttoi palauttamaan henkiin Yhdysvalloissa vuoden 1983 videopelilaman seurauksena romahtaneet videopelimarkkinat.[2][3] NES asetti standardin senaikaisille pelikonsoleille aina pelisuunnittelusta (ensimmäinen nykyaikainen tasohyppely Super Mario Bros. oli laitteen ensimmäinen suurmenestys) liiketoimintaratkaisuihinsa asti. Nintendo tuki virallisesti vuoteen 1995-saakka ja valmisti sitä Japanissa vielä vuoteen 2003. Vuonna 2016 Nintendo uudelleenjulkaisi NES-pelikonsolin miniversiona nimellä Nintendo Classic Mini.[4]




Sisällysluettelo





  • 1 Historia


  • 2 Alueelliset eroavaisuudet


  • 3 Ohjaimet


  • 4 Teknisiä ominaisuuksia (PAL-versio)

    • 4.1 Oheislaitteita



  • 5 NES Suomessa


  • 6 Emulaattorit


  • 7 Huomioita


  • 8 Lähteet ja huomautukset

    • 8.1 Viitteet



  • 9 Aiheesta muualla




Historia |


Nintendon menestyttyä kolikkopeleissä 1980-luvun alussa yritys suunnitteli kehittävänsä pelikonsolin, jonka pelit olisivat vaihdettavilla moduuleilla. Tämä ominaisuus puuttui Nintendon aikaisemmista Color TV Game -konsoleista. Uuden konsolin suunnittelusta vastasi Masayuki Uemura, ja laite julkaistiin Japanissa 15. kesäkuuta 1983 14 800 jenin hintaan. Julkaisun yhteydessä laitteelle julkaistiin kolme kolikkopelikäännöstä, jotka olivat Donkey Kong, Donkey Kong Jr., ja Popeye. Nintendo Family Computer saavutti suosionsa hitaasti: ensimmäisen vuotensa aikana sitä kritisoitiin epäluotettavaksi, sillä se oli altis ohjelmointivirheille ja jatkuvalle jähmettymiselle. Tästä syystä myymättömät laitteet vedettiin myynnistä ja niiden viallinen emolevy vaihdettiin. Suosio kasvoi, ja Famicomista tuli vuoden 1984 loppuun mennessä Japanin parhaiten myyvä pelikonsoli. Menestyksen myötä Nintendo suuntasi katseensa Pohjois-Amerikan markkinoille.


Nintendo aloitti neuvottelut Atarin kanssa Famicomin julkaisusta ulkomailla nimellä "Nintendo Enhanced Video System". Sopimus kuitenkin kariutui, ja Atari päätti keskittyä tulevaan 8-bittiseen Atari 7800 -konsoliinsa.[5] Seuraava, myös epäonnistunut suunnitelma oli julkaista laite nimellä "Nintendo Advanced Video System"; muunneltuun Famicomiin olisivat kuuluneet muun muassa langaton peliohjain, näppäimistö ja BASIC-ohjelmointityökalu.


Viimein kesäkuussa 1985 Nintendo paljasti Yhdysvaltojen version Famicomista Consumer Electronics Show -messuilla. Laitteen ulkonäköä oli muutettu täysin ja nimi oli vaihtunut Nintendo Entertainment Systemiksi. NES osoittautui samanlaiseksi menestystuotteeksi Yhdysvalloissa kuin Japanissakin ja näytteli suurta osaa yhdysvaltalaisten videopeliteollisuuden elvytyksessä. Aluksi laite julkaistiin lokakuussa 1985 New Yorkissa vain 50 000 yksikön voimin; menestyksen myötä maanlaajuinen julkaisu koitti 1986. Julkaisun yhteydessä markkinoille tuli samanaikaisesti 18 julkaisupeliä: 10-Yard Fight, Baseball, Clu Clu Land, Donkey Kong Jr. Math, Duck Hunt, Excitebike, Golf, Gyromite, Hogan's Alley, Ice Climber, Kung Fu, Mach Rider, Pinball, Stack-Up, Super Mario Bros., Tennis, Wild Gunman, ja Wrecking Crew.


Nintendo oli vuosikymmenen loppuun asti markkinajohtaja Yhdysvaltojen ja Japanin markkinoilla ja yrityksen pelit rikkoivat myyntiennätyksiä. Konsoli ei kuitenkaan saavuttanut samanlaista suosiota muualla läntisessä maailmassa. Euroopassa ja Australiassa NES julkaistiin kahdella markkinointialueella A ja B. B-alueen jakelusta vastasivat useat yritykset, Nintendon hoitaessa useimpien peliensä julkaisun; suurin osa alueen maista saivat NES:n markkinoille vuonna 1986. Mattel hoiti laitteen jakelun A-alueella, mutta vasta seuraavana vuonna B-alueen julkaisusta. Vasta vuonna 1990 Nintendon luoma Euroopan jaosto hoiti koko Euroopan kattavan julkaisun,[6] mikä antoi Nintendon kilpailijalle Segalle mahdollisuuden suoriutua paremmin Master System -konsolinsa kanssa monissa maissa.


1990-luvun alkaessa NESin menestyksen tie oli kuitenkin tulossa päätepisteeseensä, sillä markkinoille oli tullut kehittyneempiä, 16-bittisiä kilpailijoita, kuten Sega Mega Drive. NES jäi myös Nintendon seuraavan konsolin Super Nintendo Entertainment Systemin varjoon, ja seurauksena laitteen käyttäjäkunta kapeni. Nintendo kuitenkin jatkoi laitteen tukemista Yhdysvalloissa vuosikymmenen puoliväliin saakka ja julkaisi jopa uuden version konsolista, NES 2:n. Uusi versio korjasi lähes kaikki aikaisemmassa konsolissa olleet suunnitteluvirheet.[7] Jatkuvien alennusmyyntien ja uusien pelein puutteessa NES:n tukeminen lopetettiin vuonna 1995. Silti Japanin Nintendo jatkoi NES:n tuottamista aina vuoteen 2003 asti, kunnes tuotantolinja lopetettiin. NES:llä näkivät päivänvalon useat nykyisinkin suositut pelisarjojen avaukset, kuten Nintendon omat Super Mario Bros., The Legend of Zelda ja Metroid, Capcomin Mega Man -pelisarja, Konamin Castlevania-pelisarja ja Square Enixin Dragon Quest ja Final Fantasy -pelisarjat.



Alueelliset eroavaisuudet |


Vaikka japanilainen Famicom ja maailmanlaajuinen NES olivat laitteistoltaan yhteneväiset, konsoleiden välillä oli joitain tärkeitä eroja:



  • Erilainen kotelomuotoilu. Famicomissa on päältäladattava moduuliaukko, 15-pinninen laajennusportti etupaneelissa lisäosille (pääohjaimet olivat johdoistaan kiinni laitteen takana) ja punavalkoinen väritys.[8] NES:ssä on edestäladattava moduuliaukko sekä harmaa, musta ja punainen väritys. Laajennusportti on laitteen pohjassa ja moduuliliitin on erilainen.


  • 60-pinniset vs. 72-pinniset moduulit. Alkuperäinen Famicom ja uudelleenjulkaistu AV Family Computer käyttivät 60-pinnistä moduuliteknologiaa, mikä näkyi pienempänä moduulikokona kuin NES:ssä (ja NES 2:ssa), joka käytti 72-pinnisiä moduuleita. Neljä pinniä käytettiin 10NES-mikropiiriä varten,[9] ja kymmenen pinniä moduulin suoraan yhdistämisen alaosan laajennusporttiin. Kaksi pinniä, jotka mahdollistivat moduulien omat äänen laajennusohjainpiirit, poistettiin. Monet varhaisista Yhdysvalloissa julkaistuista peleistä (kuten StackUp), olivat adapteriin liitettyjä Famicom-moduuleja. Adapteriin liitetty moduuli oli mahdollista kiinnittää NES:n laitteistoon; Nintendo toimi näin vähentääkseen kuluja ja yksinkertaistaakseen varastojensa sisältöä.

  • Famicomille julkaistiin lukuisia oheislaitteita ja peli-/ohjelmistopakkauksia, joista joitakin ei julkaistu ulkomailla:

    • Famicom Disk System (FDS), vain Japanissa julkaistu suosittu levykeasema, joka mahdollisti pelien tallennuksen levykkeille moduulien sijaan. FDS:lle julkaistuihin tunnettuihin peleihin lukeutuvat Metroid ja Super Mario Bros. 2 (The Lost Levels).[10]


    • Famicom BASIC oli BASIC-työkalu Famicomille, joka antoi pelaajalle mahdollisuuden ohjelmoida omia pelejä. Monet ohjelmoijat hankkivat ensikokemuksensa konsolille tällä tavalla.


    • Famicom MODEM oli modeemi, joka mahdollisti yhteyden Nintendon palvelimeen, joka tarjosi vitsejä, uutisia (pääasiassa Nintendosta), pelivihjeitä, sääraportteja ja pienen määrän ohjelmia ladattavaksi.



  • Ulkoiset äänen ohjauspiirit. Famicomissa on kaksi moduulipinniä, jotka mahdollistivat ulkoisen äänen ohjauspiirin toiminnan. Ne oli alun perin tarkoitettu helpottamaan Famicom Disk Systemin ulkoisen äänen ohjauspiirin toimintaa. Nämä pinnit siirrettiin NES:ssä laitteen pohjaan laajennusporttiin. Seurauksena Nintendon ulkopuolisten kehittäjien moduulit eivät pystyneet hyödyntämään ominaisuutta, joten monissa NES:lle tuotetuissa sovelluksissa äänenlaatu oli heikompi kuin Famicomin vastaavissa. Ongelmasta kärsineistä peleistä merkittävimpiä on Castlevania III: Dracula’s Curse.


  • Pysyvästi kiinnitetyt ohjaimet. Alkuperäisessä Famicomissa ohjaimet oli kiinnitetty pysyvästi laitteen taakse. Lisäksi toisessa ohjaimessa oli sisäänrakennettu mikrofoni, jota käytettiin muutamissa peleissä. Sekä ohjaimet että mikrofoni jätettiin pois uudelleensuunnitellusta AV Famicomista. NES:ssä ohjaimet kiinnitettiin seitsenpinnisiin ohjainportteihin.


  • Estokytkennät. Famicomissa ei ole mitään estolaitteistoa, ja seurauksena sille julkaistiin paljon lisensoimattomia moduuleja Aasiassa. Alkuperäinen NES sisältää 10NES-mikropiirin, joka lisäsi lisensoimattomien kehittäjien haasteita estäessään lisensoimattomia moduuleja toimimasta. Eurooppalainen NES sisältää aluelukituksen, joka estää alueen A pelien toiminnan alueen B konsoleissa ja päinvastoin.[11] Tämän pystyi kiertämään katkaisemalla 10NES -mikropiiristä yhden jalan.


  • Ääni/video-liitännät. Alkuperäisessä Famicomissa on RF-modulaattori ääni- ja videoliitäntöjä varten, kun taas NES:ssä on sekä RF-modulaattori että RCA-liitäntäkaapelit (komposiittivideo ja monoääni). AV Famicomissa on pelkästään RCA-liitäntä, ja päältä ladattavassa NES:ssä vain RF-modulaattoriliitäntä.


Ohjaimet |




Famicomin ohjainten muotoilu on yksinkertainen, tosin ne sisältävät paljon eri ominaisuuksia, kuten NES:n ohjaimista puuttuneen mikrofonin.




Nintendon perusohjain.


Sekä Famicomissa että NES:ssä käytettävässä peliohjaimessa on tiilimäinen muotoilu ja neljä painiketta: kaksi pyöreää "A"- ja "B"-painiketta sekä "Start"- ja "Select"-painikkeet. Lisäksi molemmissa ohjaimissa on ristiohjain. Ristiohjaimen oli kehittänyt Nintendolla työskennellyt Gunpei Yokoi Game & Watch -pelejä varten korvatakseen aikaisemmissa peleissä käytetyn joystickin.


Alkuperäisessä Famicomissa on kaksi laitteen taakse pysyvästi kiinnitettyä ohjainta. Toisesta ohjaimesta puuttuvat "Start"- ja "Select"-painikkeet mutta se sisältää sisäänrakennetun mikrofonin. Vain harva peli käytti tätä ominaisuutta hyväkseen. Varhaisimmissa Famicomin ohjaimissa on neliönmuotoiset A- ja B-painikkeet.[12] Nämä vaihdettiin pyöreisiin, sillä neliönmuotoiset painikkeet jäivät alas painettaessa kiinni aukkojensa reunoihin. NES:n ohjaimet ovat irrotettavia. Niitä varten laitteen etuosassa on kaksi 7-pinnistä ohjainporttia. NES:n ohjaimet ovat kuitenkin keskenään samanlaiset, sillä toisessa Famicomin ohjaimessa oleva mikrofoni on jätetty pois; sen paikalla on "Start"- ja "Select"-painikkeet.


Laitteelle julkaistiin useita erikoisohjaimia, tosin vain harva niistä menestyi. Näihin lukeutuivat muun muassa NES Zapper (valopyssy), Power Pad, R.O.B. ja Power Glove. Alkuperäisessä Famicomissa on DA-15-laajennusportti laitteen edessä, johon useimmat oheislaitteet kiinnitetään. NES:ssä oheislaitteet kiinnitetään yleensä toiseen laitteen etuosassa sijaitsevista ohjainporteista.


AV Famicomin ja NES 2:n julkaisun yhteydessä ohjainten ulkoasua muokattiin hieman. Vaikka alkuperäisten painikkeiden paikat säilytettiin, ohjaimen kotelon ulkoasu muuttui tiilimäisestä koiranluun muotoiseksi, joka muistuttaa Super Nintendo Entertainment Systemin ohjainta. Lisäksi AV Famicom seurasi ulkomaisen versionsa jalanjälkiä jättäen pysyvästi kiinnitetyt ohjaimet pois. AV Famicomin ohjainten johdot ovat kuitenkin kaksi kertaa lyhyemmät kuin NES:n ohjainten.


NES:n tiilimäisestä ohjaimesta on tullut laitteen tunnistetuimpia symboleita. Nintendo on käyttänyt ohjaimen muotoilua hyväkseen muutamissa mainonnallisissa tuotteissaan ja Game Boy Advance SP - ja Game Boy Micro -käsikonsolien rajoitetuissa erikoisjulkaisuissa.



Teknisiä ominaisuuksia (PAL-versio) |


  • Suoritin: Ricoh RP2A07, kellotaajuus 1,79 MHz (perustui MOS 6502:een).

  • Keskusmuisti: 2 kB.

  • Grafiikka: näytönohjain (PPU) Ricoh RP2C07, resoluutio 256×240, 48 väriä, scanline-kohtaisia rajoituksia, 64 spriteä.

  • Ääni: 4 PSG-kanavaa (kukin lukittu tiettyyn äänen aaltomuotoon), yksi 1-bittinen PCM-kanava


Oheislaitteita |



  • Zapper-valopistooli


  • Family Fun Fitness -juoksumatto (esiintyi muun muassa Speden Speleissä)


  • Power Glove, käsineen kaltainen erikoisohjain


  • NES Four Score ja Satellite, jotka mahdollistivat neljän ohjaimen kytkemisen pelilaitteeseen kahden sijaan


  • NES Advantage, arcade-tyylinen peliohjain


  • Konami LaserScope, kypärä, joka oli tarkoitettu ääniohjattavaksi Zapperin korvaajaksi


  • NES Cleaning Kit, pelimoduulien puhdistusväline


  • Game Genie, ns. huijausmoduuli, joka muuttaa pelin toimintaa


  • Miracle Piano,piano jolle tehtiin pianonsoiton-opetuspelejä.



Muutamissa tavarataloissa oli mahdollisuus pelata konsolin pelejä ennen ostopäätöstä. Kuvassa olevaan Nintendo M82-laitteeseen on asetettu pelimoduulit valmiiksi, joista pystyi valitsemaan, mitä peliä halusi pelata.



NES Suomessa |




Nintendo-konsolia aikoinaan vuokrattiin kotitalouksiin. Kuvassa vuokraamoiden käytössä ollut nahkainen vuokrasalkku, joka sisälsi pelikonsolin tarvikkeineen.


NES (Myös "Nintendo", "8-bittinen" tai molemmat yhdistettynä "8-bittinen Nintendo") saapui Suomeen vuonna 1987. NESin suureen suosioon vaikuttivat monet syyt – pelien laatu, hyvä markkinointi sekä vuokratoiminta (konsolia oli mahdollista kokeilla vuokraamalla sellainen peleineen).



Emulaattorit |


Nintendo Entertainment System -emulaattorit mahdollistavat kyseisen koneen pelien pelaamisen muilla koneilla, kuten PC:llä. NES-emulaattorit ovat suosittuja, koska niitä voi ladata internetistä ilmaiseksi ja laillisesti. Tosin niiden käyttämät ROM-tiedostot eli pelit ovat laittomia, koska ne rikkovat tekijänoikeuksia.



Huomioita |



  1. NES julkaistiin Norjassa, Länsi-Saksassa, Ruotsissa, Ranskassa ja Alankomaissa 1986, muualla 1987



Lähteet ja huomautukset |


  • Toim. Wolf, Mark J.P.: The Video Game Explosion – A History from PONG to PlayStation and Beyond. Greenwood Press, 2008. ISBN 978-0-313-33868-7. (englanniksi)


Viitteet |



  1. Classic Systems - Nintendo Entertainment System. nintendo.com (englanniksi) Luettu 28. elokuuta 2006


  2. History Nintendo of Australia. Viitattu 11.4.2010. (englanniksi)


  3. Wolf, Mark J. P., s. 29


  4. Andrew Webster: Nintendo is releasing a miniature NES with 30 built-in games The Verge. 14.7.2016. Viitattu 2.9.2016.


  5. Liedholm, MArcus & Mattias. [1] nintendoland.com (englanniksi) Luettu 29. elokuuta 2006


  6. Nintendo Entertainment System (NES) www.pugo.org. Viitattu 16. kesäkuuta 2007. (englanniksi)


  7. The Toploader NES: Why did it fail?. nesplayer.com (englanniksi)


  8. http://www.pcworld.com/article/148391-7/inside_nintendos_classic_game_console.html


  9. Hernandez, Christopher. Nintendo NES / Famicom.darkwatcher.psxfanatics.com (englanniksi)


  10. Monet FDS:lle julkaistuista peleistä käännettiin samanaikaisesti moduuleiksi kansainvälisiä markkinoita varten. Näihin peleihin luketui muun muassa Doki Doki Panic, joka käännettiin ulkomaita varten Mario-peliksi Super Mario Bros. 2. Alkuperäinen Super Mario Bros. 2 julkaistiin FDS:lle Japanissa, eikä se nähnyt kansainvälisiä markkinoita vasta kuin SNES:lle julkaistun Super Mario All-Stars -kokoelman mukana


  11. Retropelihuolto: Nintendo (8bit. NES) pelien aluekoodit retropelihuolto.com. Viitattu 16. kesäkuuta 2007.


  12. Nutt, Christian & Turner, Benjamin. Metal Storm: All About the Hardware. gamespy.com (englanniksi) Luettu 4. syyskuuta 2006



Aiheesta muualla |



  • Commons-logo.svg Kuvia tai muita tiedostoja aiheesta Nintendo Nes Wikimedia Commonsissa

  • NES Nintendon kotisivuilla, arkistoitu versio (englanniksi)


  • NES Open Directory Project -sivustolla (englanniksi)








Popular posts from this blog

Can not update quote_id field of “quote_item” table magento 2Magento 2.1 - We can't remove the item. (Shopping Cart doesnt allow us to remove items before becomes empty)Add value for custom quote item attribute using REST apiREST API endpoint v1/carts/cartId/items always returns error messageCorrect way to save entries to databaseHow to remove all associated quote objects of a customer completelyMagento 2 - Save value from custom input field to quote_itemGet quote_item data using quote id and product id filter in Magento 2How to set additional data to quote_item table from controller in Magento 2?What is the purpose of additional_data column in quote_item table in magento2Set Custom Price to Quote item magento2 from controller

Magento 2 disable Secret Key on URL's from terminal The Next CEO of Stack OverflowMagento 2 Shortcut/GUI tool to perform commandline tasks for windowsIn menu add configuration linkMagento oAuth : Generating access token and access secretMagento 2 security key issue in Third-Party API redirect URIPublic actions in admin controllersHow to Disable Cache in Custom WidgetURL Key not changing in Magento 2Product URL Key gets deleted when importing custom options - Magento 2Problem with reindex terminalMagento 2 - bin/magento Commands not working in Cpanel Terminal

Aasi (pallopeli) Navigointivalikko