HMS Vindictive (1918) Sisällysluettelo Valmistus ja muutostyöt | Palvelus | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoInfobox OKHMS Vindictiven operaatiohistoria

Kuninkaallisen laivaston lentotukialuksetHawkins-luokan risteilijätHarland and Wolffin valmistamat alukset


Britannian kuninkaallisen laivastonHawkins-luokanraskaasta risteilijästälentotukialusElisabet I:nThomas CavendishilleArrogant-luokanHMS FuriousinAmiraliteettiScapa FlowssaForthinTallinnanKronstadtinKiinan laivastoasemalleSuezin kanavanHelsingissäNorjan sotaretkenKotilaivastossaFreetowniinMers-el-KebiriinHMS FrobisherHMS HawkinsHMS RaleighHMS Vindictive




Tämä artikkeli kertoo Britannian kuninkaallisen laivaston lentotukialuksesta. Muita samannimisiä aluksia on täsmennyssivulla.
































HMS Vindictive

HMS Vindictive
HMS Vindictive
Naval Ensign of the United Kingdom.svg
Aluksen vaiheet
Rakentaja
Harland and Wolff, Belfast, Pohjois-Irlanti
Kölinlasku
26. kesäkuuta 1916
Laskettu vesille
17. tammikuuta 1918
Palveluskäyttöön
1. lokakuuta 1918
Loppuvaihe
romutettu 1946
Tekniset tiedot
Uppouma
9 394 t (tyhjä)
11 500 t (kuormattu)
Pituus
172 m
Leveys
17 m
Syväys
5,3 m
Koneteho
60 000 hp
Nopeus
29,5 solmua
Miehistöä
700
Aseistus
12 lentokonetta
Infobox OK

HMS Vindictive oli Britannian kuninkaallisen laivaston vuonna 1918 valmistunut Hawkins-luokan raskaasta risteilijästä HMS Cavendishistä muutettu lentotukialus. Alukselle tehtiin sen uran aikana useampia muutoksia ja siten sen ura oli melko vaihteleva ennen lopullista romuttamista 1946.




Sisällysluettelo





  • 1 Valmistus ja muutostyöt


  • 2 Palvelus

    • 2.1 Itämerellä


    • 2.2 Paluu risteilijäksi


    • 2.3 Koululaiva


    • 2.4 Laivaston korjausalus


    • 2.5 Hävittäjien emälaiva



  • 3 Lähteet

    • 3.1 Viitteet



  • 4 Aiheesta muualla




Valmistus ja muutostyöt |


Pääartikkeli: Hawkins-luokka (risteilijä)

Alus oli viides ja viimeinen Hawkins-luokan risteilijöistä. Alus tilattiin huhtikuussa 1916 Harland and Wolffin telakalta Belfastista ja sen köli laskettiin 26. kesäkuta 1916. Alus laskettiin vesille 17. tammikuuta 1918 ja se otettiin palvelukseen 1. lokakuuta 1918. Aluksen nimi oli kunnianosoitus Elisabet I:n aikaiselle merenkulkijalle Thomas Cavendishille. Alus nimettiin kesäkuussa HMS Vindictiveksi, koska Arrogant-luokan risteilijällä käytössä ollut nimi haluttiin ottaa uudelleen käyttöön.[1]


HMS Furiousin koeajoista saadut kokemukset 1917 aiheuttivat sen, että Amiraliteetti määräsi Cavendishin muutettavaksi lentotukialukseksi. Alukselle suunniteltiin rakennettavaksi etuosaan lentokonesuoja kuudelle koneelle, jotka voitiin siirtää nosturilla kannella olevasta luukusta lentoonlähtöalustalle. Samalla risteilijään suunniteltua aseistusta kevennettiin neljään 7,5 tuuman tykkiin.[2]



Palvelus |


Vindictiven koeajot saatiin päätökseen 21. syyskuuta 1918 ja alus saavutti niiden aikana 29,12 solmun (63600 hp) nopeuden. Alus varustettiin Scapa Flowssa. Alus aloitti palveluksensa Forthin vuonossa vain muutamaa päivää ennen aselevon astumista voimaan. Ensimmäinen ja viimeinen laskeutuminen alukselle tehtiin marraskuussa.



Itämerellä |


Alus liitettiin heinäkuussa 1919 osaksi Itämerelle lähetettyä brittiläistä laivasto-osastoa. Aluksella oli kaksitoista lentokonetta ja sen tehtävänä oli tukea Venäjän valkoisten joukkojen sotatoimia sekä itsenäisiä Baltian valtioita.


Alus ajoi karille 15 solmun nopeudella 6. heinäkuuta Tallinnan edustan matalikolla. Toista viikkoa myöhemmin alus irrotettiin matalikolta hinaajan ja kahden risteilijän avustuksella. Vindictiveltä lähteneet kahdeksan lentokonetta pommittivat ja rynnäköivät 17.–18. elokuuta Kronstadtin tykki- ja valonheitinasemia vastaan. Hyökkäys mahdollisti kuninkaallisen laivaston keveiden moottoritorpedoveneiden hyökkäämisen satama-alueelle. Hyökkäyksessä vaurioitui Venäjän laivaston taistelulaiva Andrei Pervozvannyi. Taistelulaiva Petropavlovsk sekä sukellusveneiden emälaiva Pamjat Azova upposivat.[3]


Vindictive toimi Itämerellä vesilentokoneiden ja moottoritorpedoveneiden emälaivana joulukuuhun saakka. Alus siirrettiin reserviin 24. joulukuuta ja huoltoon Portsmouthiin. Portsmouthissa telakalla korjattiin aluksen karille ajossa saamat vauriot. Lisäksi Amiraliteetti oli päättänyt luopua aluksista, joissa oli erilliset nousu- ja laskeutumisalustat ja pitäytyä täyskantisissa tukialuksissa. Tämän vuoksi HMS Vindictive päätettiin palauttaa myöhemmin risteilijäksi.



Paluu risteilijäksi |


Lentokannet poistettiin 1924 ja Vindictive palautettiin risteilijäksi. Alus palasi palvelukseen 27. tammikuuta 1925 koeajoja varten. Alus kuitenkin poikkesi muista Hawkins-luokan aluksista suuren neljän lentokoneen hangaarin, lentokoneiden siirtoon tarvittavan nosturin ja yhden 7,5 tuuman tykin puuttumisen vuoksi.[4]


Aluksesta tuli syksyllä 1925 ensimmäinen katapultilla varustettu Kuninkaallisen laivaston risteilijä, kun katapultti asennettiin B-tykin paikalle. Ensimmäinen lentoonlähtö katapultilta tehtiin 31. lokakuuta.[4]


Alus määrättiin palvelukseen 16. huhtikuuta Kiinan laivastoasemalle, jonne se saapui 22. helmikuuta 1926 purjehdittuaan Välimeren ja Suezin kanavan kautta. Alus siirrettiin Atlantin laivastoon elokuussa 1928. Alus suoritti Itämeren purjehduksen kesällä 1929, minkä aikana se kävi muun muassa Helsingissä 25.-30. kesäkuuta.


Aluksen ollessa Chathamissa telakalla 23. heinäkuuta 1929 aluksella tapahtui putkiräjähdys, jossa kuoli yksi mies. Alus siirrettiin reserviin 30. joulukuuta 1929, jolloin katapultti poistettiin. Vuosien 1930 ja 1933 välillä alus otettiin uudelleen palvelukseen neljästi kuljettamaan joukkoja Hong Kongiin. Kukin matkoista kesti kuusi kuukautta, minkä jälkeen alus palasi reserviin.



Koululaiva |


Vindictive muutettiin 1936–1937 kadettien koululaivaksi. Telakalla aluksesta poistettiin kaksi moottoreista sekä taempi savupiippu. Lisäksi rakennettiin majoitustilat sekä koulutustilat 200 hengelle. Lentokonenosturi säilytettiin ja aseista jätettiin ainoastaan kaksi 4,7 tuuman tykkiä. Tässä muodossa aluksen uppouma oli 9 100 tonnia ja enimmäisnopeus 24 solmua.[4]



Laivaston korjausalus |


Alus koki kesän 1939 ja maaliskuun 1940 välillä seuraavan muutoksen laivaston korjausalukseksi. Tähän päätökseen olivat johtaneet lentokonenosturi sekä suurehkot majoitus- ja opetustilat, jotka oli helposti muunnettavissa työpajoiksi. Alukseen asennettiin kuusi 4 tuuman ilmatorjuntatykkiä. Näin muutettuna aluksen uppouma kasvoi 10 060 tonniin (12 250 tonnia täysin kuormattuna).[4]


Alus palveli Norjan sotaretken aikana Kotilaivastossa ja alus siirrettiin heinäkuussa 1942 Freetowniin palvelemaan Etelä-Atlantilla joulukuuhun saakka, jolloin alus siirrettiin Mers-el-Kebiriin tukemaan Välimeren laivastoa vuoteen 1944.



Hävittäjien emälaiva |


Vindictive koki 1944 Maltalla viimeisen muutoksensa. Alus saapui Maltalle 15. lokakuuta 1944 ja joulukuusta alkaen alus palveli Kotilaivaston hävittäjälaivueita Scapa Flowssa. Alus siirrettiin reserviin kesäkuussa 1945 ja se romutettiin Blythissä helmikuussa 1946.[4]



Lähteet |


  • Whitley, M. J.: Cruisers of World War Two - an international encyclopedia. Lontoo: Arms and Armour, 1996. ISBN 1-86019-874-0. (englanniksi)

  • Chesneau, Roger: Aircraft Carriers of the World, 1914 to the Present – an illustrated encyclopedia. Bristol: Brockhampton Press, 1998. ISBN 1-86019-87-5-9. (englanniksi)

  • Gardiner, Robert (toim.): Conway's All the World's Fighting Ships 1906–1921. Lontoo, Englanti: Conway Maritime Press, 1985. ISBN 0-85177-245-5. (englanniksi)

  • Gardiner, Robert (toim.): Conway's All the World's Fighting Ships 1922–1946. Lontoo, Englanti: Conway Maritime Press, 1987. ISBN 0-85177-146-7. (englanniksi)

  • Taylor, H. A.: Fairey Aircraft since 1915. Lontoo, Englanti: Naval Institute Press, 1974. ISBN 0-87021-208-7. (englanniksi)


Viitteet |



  1. Conway's s. 63


  2. Conway's s. 69


  3. Conway's, s. 294–295.


  4. abcde Conway's 1922–1946, s. 10.



Aiheesta muualla |



Commons


Wikimedia Commonsissa on kuvia tai muita tiedostoja aiheesta HMS Vindictive (1918).


  • HMS Vindictiven operaatiohistoria





Naval Ensign of the United Kingdom.svg
Edeltäjä:
Courageous-luokka

Royal Navyn Lentotukialukset
Seuraaja:
HMS Eagle






Popular posts from this blog

Can not update quote_id field of “quote_item” table magento 2Magento 2.1 - We can't remove the item. (Shopping Cart doesnt allow us to remove items before becomes empty)Add value for custom quote item attribute using REST apiREST API endpoint v1/carts/cartId/items always returns error messageCorrect way to save entries to databaseHow to remove all associated quote objects of a customer completelyMagento 2 - Save value from custom input field to quote_itemGet quote_item data using quote id and product id filter in Magento 2How to set additional data to quote_item table from controller in Magento 2?What is the purpose of additional_data column in quote_item table in magento2Set Custom Price to Quote item magento2 from controller

Magento 2 disable Secret Key on URL's from terminal The Next CEO of Stack OverflowMagento 2 Shortcut/GUI tool to perform commandline tasks for windowsIn menu add configuration linkMagento oAuth : Generating access token and access secretMagento 2 security key issue in Third-Party API redirect URIPublic actions in admin controllersHow to Disable Cache in Custom WidgetURL Key not changing in Magento 2Product URL Key gets deleted when importing custom options - Magento 2Problem with reindex terminalMagento 2 - bin/magento Commands not working in Cpanel Terminal

Aasi (pallopeli) Navigointivalikko