M/S Cinderella Sisällysluettelo Kansikuvaus | Hytit | Käyttöhistoria | Sisäkuvia | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoInfobox OKM/S Cinderella -esiteM/S CinderellaThe gigantic Cinderella Ferry; a floating haven of pleasuresM/S Cinderella – hytitM/S Cinderella Viking Linen verkkosivuillaLoppuraportti Cinderellan tulipalostaFakta om Fartyg – M/S Cinderella,ArkistoituYle Elävä arkisto: Radiodokumentti 20 tunnin risteilystä Cinderellalla, 1999

Viking Linen alukset


Viking Linematkustaja-autolauttaWärtsilä MeriteollisuudenPernon telakallaTurussatehonsolmunViking GracenjääluokitusHelsinkiTukholmaM/S OlympianM/S EuropaSilja LinelleMuuganTallinnanTurkuMaarianhaminaRiikaanGooMJukka-Pekka PalonNoppapottiPassi ja hammasharjaTV Viisiruots.AmorellaGabriellaMariellaRosellaCinderellaNB 488A (2020)AthenaAurellaBogeDianaDrottenIsabellaKalypsoKapellaLindenMarellaOlympiaSliteTurellaVikingM/S ÅlandsfärjanEuropaVikinglinjenSliteSallyÅlandsfärjan





































































M/S Cinderella

M/S Cinderella Tukholman edustalla kesällä 2009.
M/S Cinderella Tukholman edustalla kesällä 2009.
Tyyppi
matkustaja-autolautta
Nykyinen reitti
Tukholma–Maarianhamina
Lippuvaltio
Ruotsin lippu Ruotsi
Kotipaikka
Tukholma
IMO-numero
8719188
MMSI-numero
266027000
Tunnuskirjaimet
SEAI
Aiemmat nimet
M/S Viking Cinderella (2003–2014)
Omistaja
Viking Line
Rakennustelakka
Wärtsilä Meriteollisuus, Pernon telakka, Turku, Suomi
Rakennusnumero
1302
Tilattu
22. joulukuuta 1987
Kölinlasku
15. joulukuuta 1988
Vesillelasku
15. huhtikuuta 1989
Luovutettu
29. lokakuuta 1989
Neitsytmatka
8. marraskuuta 1989
Tekniset tiedot
Kansien määrä
12
Pituus
191 m
Leveys
29 m
Syväys
6,74 m

Bruttovetoisuus (GT)

46 398
Koneisto
4 × Sulzer 12 V ZA 40S -dieselmoottoria
Koneteho
28 800 kW
Jääluokitus
1A Super
Nopeus
21,5 kn
Hyttipaikkoja
2 500 henkilölle
Matkustajia
2 560
Lastikapasiteetti
760 m
Autokapasiteetti
480 henkilöautoa tai noin 60 rekkaa
Muuta
maailman suurin autolautta 1989–1990
Lähteet
[1][2][3]
Infobox OK

M/S Cinderella (vuosina 2003–2014 M/S Viking Cinderella) on Viking Line -varustamon matkustaja-autolautta. Laiva laskettiin vesille Wärtsilä Meriteollisuuden Pernon telakalla Turussa 15. huhtikuuta 1989. Se oli viimeinen Turussa valmistunut laiva ennen silloisen telakkayhtiön konkurssia. Laivan pituus on 191,0 metriä, leveys 29,0 metriä ja syväys 6,74 metriä. Cinderella oli valmistumisaikanaan maailman suurin autolautta. Laivan koneet tuottavat 28 800 kilowatin tehon ja 21,5 solmun maksiminopeuden. Aluksen entisestä päälliköstä merikapteeni Henrik Grönvikistä tuli vuonna 2013 valmistuneen Viking Gracen päällikkö.


Cinderella ottaa 2 560 matkustajaa, ja hyttipaikkoja on 2 500 henkilölle. 4,8 metriä korkealle autokannelle mahtuu 480 henkilöautoa tai noin 60 rekkaa. Laivan jääluokitus on 1A Super.[1]




Sisällysluettelo





  • 1 Kansikuvaus


  • 2 Hytit


  • 3 Käyttöhistoria

    • 3.1 1989–2003


    • 3.2 2003–


    • 3.3 Laivalla tapahtunutta


    • 3.4 Telakoinnit



  • 4 Sisäkuvia


  • 5 Lähteet


  • 6 Aiheesta muualla




Kansikuvaus |




M/S Cinderella kansikartta



  • Kansi 12: Panorama deck – Aurinkokansi ja baari.


  • Kansi 11: Captain’s deck – LXB-luokan hyttejä, aurinkokansi ja komentosilta.


  • Kansi 10: Compass deck – Sviitti-, LXA- A2- ja B2-luokkien hyttejä, Night Club Étage (yläkerta).


  • Kansi 9: Conference deck – Sviitti-, LXA-, AD2-, BD2-, A2- ja B4-luokkien hyttejä, kokoustilat, aurinkokansi ja Night Club Étage (yläkerta).[1]


  • Kansi 8: Restaurant deck – Viking Buffet-, Seaview Dining-, Ocean Grill-, Bottega Prosecco Bar- ja Banquet-ravintolat, pelejä, kasino ja Night Club Étage (alakerta).[1]


  • Kansi 7: Info & Shopping deck – A2- ja B4-luokkien hyttejä, tax-free-myymälä, Club 7even, Nöjescafé, Pub Hornblower, neuvonta, leikkihuone sekä maihin- ja laivaannousu.[1]


  • Kansi 6: Spa deck – A4- ja B4-luokkien hyttejä, sauna- ja uima-allasosasto.[1]


  • Kansi 5: Bell deck – A4R-, HA3-, HB3-, B4- ja B4R-luokkien hyttejä, maihin- ja laivaannousu.


  • Kansi 4: Upper parking deck – Autokansi (nostettava henkilöautokansi).[4]


  • Kansi 3: Lower parking deck – Autokansi.


  • Kansi 2: Anchor deck – C4- ja C2P-luokkien hyttejä, konehuoneiden ylätasot ja konevalvomo.


    M/S Cinderella pienoismalli Tukholman terminaalissa.




  • Kansi 1: Pää- ja apukonehuoneet, kattilahuone ja muita teknisiä tiloja.


Hytit |


Viking Gracen myötä Viking Line on muuttanut hyttiluokkien nimet perinteisistä kirjainlyhenteistä nimistä uusiin kuvailevimpiin nimiin. Nimet on muutettu hiljalleen myös muilla Viking Linen aluksilla. Kaikissa hyteissä on WC ja suihku.[5]



  • Sviitti: Hytti 4 hengelle parivuoteella ja vuodesohvalla. Aamiainen sisältyy hintaan. Pinta-ala n. 50 m².


  • Seaside Premium (LXA): Tilava 4 hengen ikkunallinen hytti. Parivuode ja vuodesohva. Pinta-ala 29 m².


  • Seaside Premium Promenade (LXB): Tilava 2 hengen ikkunallinen hytti. Ikkuna ulkokannelle päin. Parivuode. Pinta-ala 12,9 m².


  • Seaside Comfort (AD2): Tilava 2 hengen ikkunallinen hytti. Parivuode. Pinta-ala 9 m².


  • Inside Comfort (BD2): Tilava 2 hengen ikkunaton hytti. Parivuode. Pinta-ala 9 m².


  • Seaside Standard (A4): Ikkunallinen 4 hengen hytti. 2- ala ja 2 ylävuodetta. Pinta-ala 9 m².


  • Seaside Standard Allergy (A4R): Ikkunallinen 4 hengen hytti ilman kokolattiamattoa. 2 ala- ja 2 ylävuodetta. Pinta-ala 9 m².


  • Seaside Standard (A2): Ikkunallinen 2 hengen hytti. 2 alavuodetta. Pinta-ala 9 m².


  • Seaside Handicap (HA3): Ikkunallinen 3 hengen hytti. Suunniteltu liikuntarajoitteisille. Pinta-ala 17,8 m².


  • Inside Handicap (HB3): Ikkunaton 3 hengen hytti. Suunniteltu liikuntarajoitteisille. Pinta-ala 17,8 m².


  • Inside Standard (B4): Ikkunaton 4 hengen hytti. 2 ala- ja 2 ylävuodetta. Pinta-ala 8,4 m².


  • Inside Standard Allergy (B4R): Ikkunaton 4 hengen hytti ilman kokolattiamattoa. 2 ala- ja 2 ylävuodetta. Pinta-ala 8,4 m².


  • Inside Standard (B2): Ikkunaton 2 hengen hytti. 2 alavuodetta. Pinta-ala 8,4 m².


  • Economy (C4): Ikkunaton hytti 4 hengelle. 2 ala- ja 2 ylävuodetta. Pinta-ala 8,4 m².


  • Economy Piccolo (C2P): Pieni ikkunaton säästöhytti 2 hengelle. 1 ala- ja 1 ylävuode. Pinta-ala 7,9 m².


Käyttöhistoria |



1989–2003 |





M/S Cinderella Tukholman saaristossa.





M/S Cinderella alkuperäisessä värityksessään talvella 2003.


Valmistumisensa jälkeen Cinderella aloitti liikennöinnin Helsinki–Tukholma-reitillä arkipäivisin aikataululla, jossa Helsingistä lähdettiin vasta kello 19.30 ja Tukholmasta jo kello 17.00 muiden reitin alusten lähtiessä silloin aina kello 18.00 kummastakin satamasta. Viikonloppuisin alus ajoi 24 tunnin risteilyjä Tallinnan edustalle. 4. huhtikuuta 1993 alus alkoi liikennöidä M/S Olympian tilalla pelkkää Helsinki–Tukholma-reittiä samalla aikataululla kuin muutkin alukset reitillä, kun Olympian tilalle alun perin kaavailtu M/S Europa menetettiin kilpailevalle Silja Linelle. 9. syyskuuta 1994 alus siirrettiin tekemään 20 tunnin risteilyjä, jotka kävivät Muugan sekä myöhemmin Tallinnan satamassa. Vuosien 1995 ja 1996 kesinä tämä liikenne oli tosin keskeytyksissä, kun alus ajoi sesonkiaikana Turku–Maarianhamina–Tukholma-reittiä. Kesällä 2002 laiva teki sunnuntaisin risteilyjä Riikaan.



2003– |





M/S Cinderella uudessa värityksessään, jossa punainen raidoitus.


Vuonna 2003 Cinderellan omistus siirrettiin Ruotsiin Viking Rederi AB:lle, ja samalla virallinen nimi muuttui Viking Cinderellaksi, koska nimi Cinderella oli jo varattu Ruotsin alusrekisterissä, eikä kahden samannimisen aluksen rekisteröiminen siihen ollut sallittua. 4. syyskuuta 2003 alus aloitti uuden risteilyliikenteen Tukholman ja Maarianhaminan välillä. Laivan väritystä muutettiin tuolloin Viking Linen perinteisestä värityksestä (pääväri punainen ja tekstit valkoisia) nykyiseen väritykseen, eli värit käännettiin siten, että pohja on valkoinen ja nimi punaisella. Lisäksi poikkeus normaalin brändiin oli, että laivan nimi oli maalattu isolla ja varustamon nimi pienellä. Kesällä 2004 alus teki jälleen risteilyjä Riikaan kerran viikossa tällä kertaa Tukholmasta käsin.


Viking Cinderella liikennöi Helsinki–Tallinna-reitillä loppuvuodesta 2013 ja alkuvuodesta 2014.


Viking Gracen tultua liikenteeseen muutkin alukset saivat samanlaisen raidoituksen kylkiinsä. Samalla nimeksi tuli pelkkä Cinderella, joka oli ollut laivan alkuperäinen nimi ennen vuotta 2003.




Laivalla tapahtunutta |


Opiskelijoiden keskuudessa suuren suosion saaneista GooM-risteilyistä aluksella järjestettiin vuosien 1995 ja 2003 väliset risteilyt.


Cinderellalla kuvattiin vuosina 1995–1996 Jukka-Pekka Palon juontamaa televisio-ohjelmaa Noppapotti sekä vuosina 1996–1998 Passi ja hammasharja -nimistä ohjelmaa.


TV Viisi (nyk. TV5) esitti Ruotsinlaivalla 24h -nimistä (ruots. Färjan) tositelevisiosarjaa vuosina 2008–2012, jossa seurattiin M/S Viking Cinderellan työntekijöiden arkea.



Telakoinnit |


  • 28. elokuuta 2000 – 20. syyskuuta 2000 Naantali (Turku Repair Yards)

  • 18. elokuuta 2003 – 31. elokuuta 2003 Naantali (Turku Repair Yards)

  • 9. tammikuuta 2005 – 20. tammikuuta 2005 Tukholma (Finnboda Varv)

  • 10. kesäkuuta 2006 – 21. kesäkuuta 2006 Naantali (Turku Repair Yards)

  • 1. kesäkuuta 2009 – 18. kesäkuuta 2009 Landskrona (Öresundsvarvet)

  • 7. tammikuuta 2014 – 24. tammikuuta 2014 Landskrona (Öresundsvarvet)

  • 3. tammikuuta 2017 – 18. tammikuuta 2017 Landskrona (Öresundsvarvet)

[6]



Sisäkuvia |



Lähteet |



  1. abcdef M/S Cinderella -esite (PDF) (s. 7, 9) Viking Line. Viitattu 26.9.2015.


  2. Sjöström, Pär-Henrik: Viking Line Vägen över havet från pionjärer till marknadsledare. Fleet list/Cinderella.


  3. M/S Cinderella Fakta om fartyg. Viitattu 4.2.2017. (ruotsiksi)


  4. The gigantic Cinderella Ferry; a floating haven of pleasures Daily Monitor. 6.9.2008. Viitattu 28.10.2015. (englanniksi)


  5. M/S Cinderella – hytit Viking Line Abp. Viitattu 30.6.2015.


  6. http://faktaomfartyg.se/cinderella_1989.htm



Aiheesta muualla |



  • Commons-logo.svg Kuvia tai muita tiedostoja aiheesta M/S Cinderella Wikimedia Commonsissa
  • M/S Cinderella Viking Linen verkkosivuilla

  • Loppuraportti Cinderellan tulipalosta

  • Fakta om Fartyg – M/S Cinderella, faktaomfartyg.se. Arkistoitu 25.5.2012.

  • Yle Elävä arkisto: Radiodokumentti 20 tunnin risteilystä Cinderellalla, 1999








Popular posts from this blog

Disable / Remove link to Product Items in Cart Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How can I limit products that can be bought / added to cart?Remove item from cartHide “Add to Cart” button if specific products are already in cart“Prettifying” the custom options in cart pageCreate link in cart sidebar to view all added items After limit reachedLink products together in checkout/cartHow to Get product from cart and add it againHide action-edit on cart page if simple productRemoving Cart items - ObserverRemove wishlist items when added to cart

Helsingin valtaus Sisällysluettelo Taustaa | Yleistä sotatoimista | Osapuolet | Taistelut Helsingin ympäristössä | Punaisten antautumissuunnitelma | Taistelujen kulku Helsingissä | Valtauksen jälkeen | Tappiot | Muistaminen | Kirjallisuutta | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoTeoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioGoogle BooksSisällissota Helsingissä päättyi tasan 95 vuotta sittenSaksalaisten ylivoima jyräsi punaisen HelsinginSuomalaiset kuvaavat sotien jälkiä kaupungeissa – katso kuvat ja tarinat tutuilta kulmiltaHelsingin valtaus 90 vuotta sittenSaksalaiset valtasivat HelsinginHyökkäys HelsinkiinHelsingin valtaus 12.–13.4. 1918Saksalaiset käyttivät ihmiskilpiä Helsingin valtauksessa 1918Teoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioSaksalaiset hyökkäävät Etelä-SuomeenTaistelut LeppävaarassaSotilaat ja taistelutLeppävaara 1918 huhtikuussa. KapinatarinaHelsingin taistelut 1918Saksalaisten voitonparaati HelsingissäHelsingin valtausta juhlittiinSaksalaisten Helsinki vuonna 1918Helsingin taistelussa kaatuneet valkokaartilaisetHelsinkiin haudatut taisteluissa kaatuneet punaiset12.4.1918 Helsingin valtauksessa saksalaiset apujoukot vapauttavat kaupunginVapaussodan muistomerkkejä Helsingissä ja pääkaupunkiseudullaCrescendo / Vuoden 1918 Kansalaissodan uhrien muistomerkkim

Adjektiivitarina Tarinan tekeminen | Esimerkki: ennen | Esimerkki: jälkeen | Navigointivalikko