Lola Racing Cars Sisällysluettelo Lola omana tallina (Formula 1) | Lola osana muita talleja (Formula 1) | Lolan paluu | NavigointivalikkoInfobox OKlaajentamalla
Brittiläiset Formula 1 -tallitFormula 1 -valmistajat
Formula 11962196319671968197419751985199119931997Embassy-HillTeam Haas LolaBeatriceLarrousse-CalmelsScuderia ItaliaEmbassy HillAlan JonesTony BriseLarrousseLamborghiniLigierDallaranAustralian avauskilpailuunMastercardBrasiliassaFordinMercedesFerrariRed Bull RacingRenaultHaasMcLarenRacing PointScuderia Toro RossoAlfa RomeoWilliamsAFMAGSAlfa RomeoAltaAmonAndrea ModaApollonArrowsArzani-VolpiniAston-ButterworthAston MartinATS (Italia)ATS (Saksa)BARBehra-PorscheBellasiBenettonBMW SauberBoroBrabhamBrawnBRMBRPBugattiCaterhamCisitaliaColoniConnaughtConnewCooperDallaraDe TomasoDerrington-FrancisEagleEifellandEmerysonEMWENBEnsignERAEuroBrunFergusonFIRSTFittipaldiFondmetalFootworkForce IndiaFortiFrazer NashFryGilbyGordiniHeskethHillHWMHondaHRTJaguarJBWJordanKauhsenKlenkKojimaKurtis KraftLanciaLarrousseLDSLECLeyton HouseLifeLigierLolaLotusLotusLyncarMakiManorMarchMartiniMarussiaMaseratiMatraMcGuireMerzarioMidlandMilanoMinardiModenaOnyxOSCAOsellaPacificParnelliPenskePorscheProstRAMRebaqueRialScarabSciroccoShadowShannonSimtekSpiritSpykerStebroStewartSuper AguriSurteesTalbotTalbot-LagoTec-MecTecnoTheodoreTokenTolemanToyotaTrojanTyrrellVanwallVeritasVirginWilliams (FWRC)WolfZakspeedAdamsDeidtDel RoyDunnElderEpperlyEwingHallKuzmaLangleyLesovskyMarcheseMeskowskiMooreNichelsOlsonPankratzPawlPhillipsRaeSchroederShermanStevensSuttonTrevisTurnerWatsonWetteroth
Lola | |
---|---|
Koko nimi | Lola Racing Cars |
Päämaja | Huntingdon, Cambridgeshire, Yhdistynyt kuningaskunta |
Tunnetuimmat kuljettajat | John Surtees Graham Hill Alan Jones |
Moottorit | Ford ECA Zeteo-R 3.0 V8 |
Saavutukset Formula 1:n MM-sarjassa | |
Ensimmäinen kilpailu | Hollannin Grand Prix 1962 |
Kilpailuja | 151 |
Valmistajien maailmanmestaruuksia | 0 |
Kuljettajien maailmanmestaruuksia | 0 |
Voittoja | 0 |
Paalupaikkoja | 1 |
Nopeimpia kierroksia | 0 |
MM-pisteitä | 43 |
Viimeinen kilpailu | Brasilian Grand Prix 1997 |
Infobox OK |
Lola Racing Cars on autonvalmistaja, joka on valmistanut ajokkeja vuosikymmeniä eri kilpailuluokkiin. Eric Broadley aloitti sen toiminnan jo 1950-luvulla. Lola-autoja on ollut mukana Formula 1 -sarjassa kausilla 1962, 1963, 1967, 1968, 1974, 1975, 1985-1991, 1993, 1997. Lola rakensi vuosien saatossa autoja useille F1-asiakastalleille (Embassy-Hill, Team Haas Lola/Beatrice, Larrousse-Calmels, Scuderia Italia).
Sisällysluettelo
1 Lola omana tallina (Formula 1)
2 Lola osana muita talleja (Formula 1)
2.1 Embassy Hill
2.2 Team Haas Lola
2.3 Larrousse
2.4 Scuderia Italia
3 Lolan paluu
3.1 Kuljettajat
Lola omana tallina (Formula 1) |
Vuonna 1962 Broadleyn perustama Lola debytoi F1:ssä. Menestys ei kuitenkaan ollut toivottua eikä talli osallistunut sarjaan kausina 1964–1967. 1968 Lola osallistui vain Saksan osakilpailuun, josta ei saanut yhtäkään pistettä. Lopulta talli vetäytyi sarjasta omana tallinaan.
Lola osana muita talleja (Formula 1) |
Vaikkei Lola omana tallinaan osallistunutkaan Formula ykkösiin moniin vuosiin, se valmisti autoja useille asiakastalleille, joiden menestys ei koskaan noussut kovin korkealle.
Embassy Hill |
Kausina 1974–1975 Lola valmisti autojen rungot Embassy Hill-tallille. Kaudella 1975 Hill debytoi kuitenkin omalla rungolla, joka tosin totteli samoja viivauksia Lolan entisen rungon kanssa.
Kauden 1975 Monacon aika-ajosta jäätyään pois Hill ei ajanut enää itse, vaan ajatti toisia kuljettajia (Alan Jones ja Tony Brise). Edellinen sai pisteitä vuoden 1975 Saksan Grand Prix'ssa ollen viides; jälkimmäinen oli kuudes vuoden 1975 Ruotsin Grand Prix'ssa ja oli kuudes vuoden 1975 Italian Grand Prix'n aika-ajossa.
Sumuisena päivänä vuodessa 1975 Hillin henkilökunta palasi Ranskasta, jossa ne olivat kokeilleet ensi vuoden GH2:n mallia, kun heidän lentokone syöksyi maahan Lontoossa ja kaikki kyydissä olleet, mukaan lukien Hill ja Brise kuolivat.
Team Haas Lola |
Kausilla 1985–1986 Lola toimitti rungot Team Haas (USA) Ltd. -tallille. Alku näytti lupaavalle mutta ei tuottanut tuloksia, niinpä Haas vetäytyi ykkösistä.
Larrousse |
Kausina 1987–1991 Lolan autoja käytti Larrousse-talli. Kaudella 1987 Larrousse käytti Cosworthin moottoreita ja osallistui vapaasti hengittävien moottoreiden sarjaan. 1990 oli Larroussen paras vuosi, kun Suzuki ajoi autonsa palkintokorokkeelle ja talli oli kuudes valmistajien MM-sarjassa.
Tallin alamäki alkoi kun Lamborghini vaihtoi moottoritoimituksensa ranskalaiselle Ligier-tallille. Lopulta Larroussen taloudelliset vaikeudet saivat sen vetäytymään.
Scuderia Italia |
Italialainen talli oli käyttänyt vuoteen 1992 asti Dallaran valmistamia autoja, mutta yllättäen vaihtoikin Lolaan. Tulokset olivat katastrofaaliset ja loppukaudesta Scuderia Italia yhtyikin Minardin kanssa, ja Lola vetäytyi jälleen MM-sarjasta.
Lolan paluu |
Lolan paluu omana tallina kaudella 1997 meni täysin pieleen. Talli yritti Australian avauskilpailuun, mutta kärki meni yli 11 sekuntia kovempaa, eikä Lola selviytynyt mukaan kilpailuun. Tallin taru päättyi, kun pääsponsori Mastercard veti tukensa ennen toista kisaa. Lola vetäytyi sarjasta jo seuraavassa osakilpailussa Brasiliassa, eikä autoja näin nähty kilpailuissa lainkaan.
Ainoassa kilpailuyrityksessään Lola käytti Fordin moottoreita.
Parhaat sijoitukset Lolan nimeä kantaneella autolla: John Surtees ajoi toiseksi kaudella 1962 Ison-Britannian ja Saksan osakilpailuissa. Lolan tekemällä, mutta Hondan nimissä olleella autolla voitettiin Italian GP 1967.
Kuljettajat |
Roy Salvadori
John Surtees
Chris Amon
Bob Anderson
Lucien Bianchi
John Campbell-Jones
Masten Gregory
Mike Hailwood
Maurice Trintignant
Hubert Hahne
Guy Edwards
Peter Gethin
Graham Hill
Rolf Stommelen
Alan Jones
Eddie Cheever
Patrick Tambay
Philippe Alliot
Yannick Dalmas
Pierre Henri Raphanel (ei päässyt ajamaan yhtään kisaa)
Aguri Suzuki
Michele Alboreto
Éric Bernard
Bertrand Gachot (ei päässyt ajamaan yhtään kisaa)
Luca Badoer
Ricardo Rosset (ei päässyt ajamaan yhtään kisaa)
Vincenzo Sospiri (ei päässyt ajamaan yhtään kisaa)
Valmistajat kaudella 2019: |
Mercedes • |
Entiset valmistajat: |
AFM • |
Indianapolis 500 -tallit (1950–1960): |
Adams • |