Nosturialus Historiaa | Suurimmat nosturialukset | Navigointivalikko

LaivatyypitNosturit


laivaKeskiajanproomunMeksikonlahdellasäiliöaluksenPohjanmeren






Crane Ship No. 1.




Uiva nosturi.


Nosturialus on laiva, joka on rakennettu raskaiden kuormien nostamiseen. Suurimpia nosturialuksia käytetään usein avomerirakentamisessa. Suuret alukset ovat usein puoliksi upotettaviaselvennä, mutta myös perinteisiä yksirunkoisiaselvennä aluksia käytetään.



Historiaa |


Keskiajan Euroopassa nosturialuksia, joita voitiin joustavasti sijoittaa koko satama-altaan alueelle, otettiin käyttöön niinkin aikaisin kuin 1300-luvulla. Vuonna 1920 muutettiin nosturialukseksi 1898 rakennettu taistelulaiva USS Kearsarge (BB-5) asentamalla siihen 250 tonnia nostava nosturi. Myöhemmin laiva sai nimekseen Crane Ship No. 1. Sitä käytettiin muun muassa nostamaan tykkejä ja muita painavia laitteita rakenteilla oleviin taistelulaivoihin. Toinen huomattava voimannäyte oli USS Squalus (SS-192) -laivan nostaminen 1939.


Vuonna 1949 J. Ray McDermott rakensi Derrick Barge Four nimisen proomun, johon oli asennettu 150 tonnin pyörivä nosturi. Tällaisen aluksen ilmaantuminen muutti avomerirakentamisen suuntaa. Sen sijaan että öljynporauslautat rakennettiin osista, ne voitiin nyt koota rannalla suuriksi yksiköiksi. Tällaiset proomut tyydyttivät käyttäjiään Meksikonlahdella, joka on avomeriteollisuuden kehto.


Vuonna 1963 Heerema muunsi norjalaisen säiliöaluksen, nimeltään Sunnaas, nosturialukseksi, jolla oli 300 tonnin nostokyky. Näin syntyi ensimmäinen nosturialus, jolla oli laivan ulkomuoto. Sunnaas sai uudeksi nimekseen Global Adventurer. Tämäntyyppinen nosturialus soveltui edeltäjiään paremmin Pohjanmeren ankaraan ympäristöön.


Vuonna 1978 Heerema rakensi kaksi puoliksi upotettavaa nosturialusta, Hermodin ja Balderin, kummassakin yksi 2 000 tonnin ja yksi 3 000 tonnin nosturi. Myöhemmin molempien alusten nostokykyä vielä suurennettiin. Tämäntyyppinen nosturialus oli vähemmän herkkä meren aalloille, joten se kykeni työskentelemään Pohjanmerellä talvikuukausinakin. Suurempi vakavuus salli voimakkaampien nousturien käytön kuin oli mahdollista yksirunkoisissa aluksissa. Nosturien suurempi nostokyky vähensi öljynporauslautan asennusaikaa kuukausista muutamaan viikkoon. Näiden alusten menestys innoitti uusien samankaltaisten alusten rakentamista. Vuonna 1985 McDermott-telakka laski vesille DB-102:n, jossa on kaksi nosturia kummankin nostokyvyn ollessa 6 000 tonnia. Micoperi rakensi 1986 M7000:n, jossa on kaksi nosturia kummankin nostaessa 7 000 tonnia.


Kuitenkin 1980-luvun puolivälissä noususuhdanne avomeriteollisuudessa oli ohi, mistä seurasi yritysten yhteistoimintaa. Vuonna 1988 muodostettiin Heereman ja McDermottin yhteenliittymä nimeltään HeereMac. Vuonna 1990 Micoperi-yhtiö asetettiin konkurssiin. Tämä mahdollisti Saipem-yhtiön, joka 1970-luvun alussa oli suuri raskaiden nosturien valmistaja, mutta 1980-luvun lopulla vain pienehkö tekijä, ottaa haltuunsa M7000 vuonna 1995 ja nimetä se uudelleen Saipem 7000:ksi. Vuonna 1997 Heerema otti McDermott-yhtiöltä haltuunsa DB-102:n yhteisyrityksestä luopumisen jälkeen. DB-102 nimettiin uudelleen Thialfiksi ja vuonna 2000 tehdyn nostokyvyn parantamisen 2 x 7 100 tonniin jälkeen se on nykyisin maailman voimakkain nosturialus. Maailman raskaimman noston ennätys kuuluu kuitenkin Saipem 7000:lle, joka nosti 12 150 tonnia.



Suurimmat nosturialukset |




Thialf










































Alus
Yhtiö
Nostokyky (t)
Aluksen tyyppi
Thialf
Heerema
14 200 (2 × 7 100)
Puoliksi upotettava
Saipem 7000
Saipem
14 000 (2 × 7 000)
Puoliksi upotettava
Hermod
Heerema
8 165 (4 536 + 3 629)
Puoliksi upotettava
Balder
Heerema
6 350 (3 629 + 2 722)
Puoliksi upotettava
DB 50
J. Ray McDermott
3 992
Yksirunkoinen
Derrick Barge 101
J. Ray McDermott
3 175
Puoliksi upotettava
DB 30
J. Ray McDermott
2 800
Yksirunkoinen
Stanislav Yudin
Seaway Heavy Lifting
2 500
Yksirunkoinen
Saipem 3000
Saipem
2 177
Yksirunkoinen

Popular posts from this blog

HP P840 HDD RAID 5 many strange drive faiuresHP SmartArray P400: How to repair failed logical drive?Reusing Raid 5 Drive?reliably and automatically determine connection path of physical position of HDD from /dev/sdX device fileHow to replace failed drive in RAID 5 array in HP DL380 G4 serverQuestions on increasing RAID 5 arrayRaid 10, Logical device are missingHP Code 341 “Physical Drive State: Predictive failure. This physical drive is predicted to fail soon.”HPE 1.92TB SATA 6G Mixed Use SFF SSD very slow compared to SAS HDD HP disksHP drive array “ready for rebuild” (RAID5)Hard Disc Failure or RAID Glitch

Jalkaväkirykmentti 49 (jatkosota) Sisällysluettelo Perustaminen | Keskittäminen | Komentaja(t) | Lähteet | NavigointivalikkoInfobox OKlaajentamalla

Can Not View Content Blocks due to require.js error - Magento 2 theme change Planned maintenance scheduled April 17/18, 2019 at 00:00UTC (8:00pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?get requirejs-config.js to load declared cdn's for jqueryOverride Magento/Checkout/view/frontend/web/js/view/shipping.js in custom theme not workingAdding Custom JS to Magento 2 Themerequire.js error on Magento 2Magento 2 require js throw errorMagento 2.1.2 regionUpdater js error on register.phtmlError loading popper.js on Magento 2 Theme (require js)requirejs error in my child themeIssue with bootstrap 4 in magento 2Magento 2 checkout page keeps on loading.In console,$.event.props is undefined in jquery.mobile.custom.js:44:2.How to clear that?Magento 2 Stuck on Checkout page