Zimmerbergin pohjatunneli Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoSuunnitteluyhtiön referenssiesiteBundesbeschluss über die Finanzierung und den Ausbau der Eisenbahninfrastruktur, FABIÜberparteiliche Komitee Zimmerberg LightAlp Transit, kotisivu

Multi tool use
Multi tool use

Sveitsin rautatietunnelit


saks.ZürichinZuginSveitsissäThalwilBaarHorgeninMilanonGotthardin pohjatunneliCenerin pohjatunneliSBB-CFF-FFS:n






Zimmerbergin pohjatunneli kartan yläosassa.


Zimmerbergin pohjatunneli (saks. Zimmerberg-Basistunnel) on osittain rakennettu rautatietunneli Zürichin ja Zugin kaupunkien välillä Sveitsissä.


Tunnelin suunniteltu kokonaispituus on 19,8 kilometriä. Tunnelin ensimmäinen osuus (9,5 km) välillä Zürich–Thalwil otettiin käyttöön vuonna 2003.[1] Toisen osuuden (11,3 km) rakentamisesta välille Thalwil–Baar vuoteen 2025 mennessä on littovaltion päätös.[2] Alkuperäisen suunnitelman vaihtoehdoksi on myös herännyt ajatus lyhyemmän, ja edullisemman, tunneliyhteyden rakentamisesta Baarista Horgenin aseman eteläpuolelle.[3]


Tunnelin rakentaminen liittyy laajaan hankkeeseen, jolla parannetaan Sveitsin ja Saksan sekä Italian välisiä ratayhteyksiä. Zimmerbergin pohjatunnelin lisäksi Zürichin ja Milanon välillä tulee olemaan Gotthardin pohjatunneli ja Cenerin pohjatunneli.


Hankkeen toteuttaja on AlpTransit Gotthard AG -yhtiö, joka on valtiollisen rautatieyhtiö SBB-CFF-FFS:n tytäryhtiö.



Lähteet |


  • Suunnitteluyhtiön referenssiesite


Viitteet |



  1. Wägli, Hans G.: Schienennetz Schweiz. Réseau ferré suisse, s. 37, 151. Strecken, Brücken, Tunnels. Ein technisch-historischer Atlas. Atlas technique et historique. Toutes les lignes, les ponts, les tunnels. Zürich: AS Verlag & Buchkonzept AG, 2010. ISBN 978-3-909111-74-9. (saksaksi), (ranskaksi)


  2. Schweizerische Bundeskanzlei: Bundesbeschluss über die Finanzierung und den Ausbau der Eisenbahninfrastruktur, FABI (pdf) (Sveitsin liittoneuvoston päätös nro 12.016) Sveitsin kansanäänestysten käsittelyn dokumentit. 18.1.2012. Bern: Bundesrat. Viitattu 9.5.2015. (saksaksi), (ranskaksi),(italiaksi)


  3. Überparteiliche Komitee Zimmerberg Light (Vaihtoehtoliikkeen web-sivut) zimmerberg-light.ch. Zug. Viitattu 9.5.2015. (saksaksi)



Aiheesta muualla |


  • Alp Transit, kotisivu

M AcyI43 Fz BkzwOmleZPmo6Aq76HyLE,DJZUELGSdz onf,g,Q 6M LuJwks5XCmw4ZQS
pI7p1uA,zU75Okvs0LRw8DpY2wjWv QOXWJV,GnXjnsV7 uoui57V,Ix aracaLU k44z

Popular posts from this blog

Disable / Remove link to Product Items in Cart Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How can I limit products that can be bought / added to cart?Remove item from cartHide “Add to Cart” button if specific products are already in cart“Prettifying” the custom options in cart pageCreate link in cart sidebar to view all added items After limit reachedLink products together in checkout/cartHow to Get product from cart and add it againHide action-edit on cart page if simple productRemoving Cart items - ObserverRemove wishlist items when added to cart

Adjektiivitarina Tarinan tekeminen | Esimerkki: ennen | Esimerkki: jälkeen | Navigointivalikko

HP P840 HDD RAID 5 many strange drive faiuresHP SmartArray P400: How to repair failed logical drive?Reusing Raid 5 Drive?reliably and automatically determine connection path of physical position of HDD from /dev/sdX device fileHow to replace failed drive in RAID 5 array in HP DL380 G4 serverQuestions on increasing RAID 5 arrayRaid 10, Logical device are missingHP Code 341 “Physical Drive State: Predictive failure. This physical drive is predicted to fail soon.”HPE 1.92TB SATA 6G Mixed Use SFF SSD very slow compared to SAS HDD HP disksHP drive array “ready for rebuild” (RAID5)Hard Disc Failure or RAID Glitch