SS America Lähteet | Aiheesta muualla | Navigointivalikko28°20′45″N, 14°10′46″WInfobox OKSS America / SS AustralisUSS West Point (AP-23)Kuningatar kuolee hitaasti
HöyrylaivatLaivaonnettomuudetVuoden 1994 onnettomuudetAtlantin hylytOnnettomuudet EspanjassaFuerteventura
United States LineshöyryturbiinilaivaWilliam Francis GibbsEleanor RooseveltNewport Newsissätoisen maailmansodanNew YorkinsaksalaisenBremerhaveninPireukseenKreikkaanAustralianHMAS MelbournenThaimaahanKanariansaariinFuerteventuran
Aluksen hylky Fuerteventuran rannikolla heinäkuussa 2004. | |
Tyyppi | risteilyalus |
Lippuvaltio | Kreikka |
Kotipaikka | Pireus |
Aiemmat nimet | 1940–1944 USS West Point[1] 1944–1964 America[1] 1964–1993 Australis[1] 1993 American Star[2] |
Aiemmat omistajat | 1940–1964 United States Lines |
Rakennustelakka | Newport News Shipbuilding & Drydock, USA |
Kölinlasku | 22. elokuuta 1938[2] |
Vesillelasku | 31. elokuuta 1939[2] |
Status | haaksirikkoutui Kanariansaarilla, hylky osittain hävitetty räjäyttämällä |
Tekniset tiedot | |
Pituus | 220,4[2] m |
Leveys | 28,4[2] m |
Uppouma | 26 454 t |
Koneisto | 2 kpl Parsonsin höyryturbiinia |
Koneteho | 27 510 kW |
Nopeus | 40,7 km/h |
Nopeus | 22 kn |
Hyttejä | 1 202[1] |
Miehistö | 643 |
Infobox OK |
S/S American Star (entinen S/S America) oli matkustajakäyttöön rakennettu, vuonna 1940 United States Lines -yhtiölle valmistunut höyryturbiinilaiva. Laivan suunnitteli arkkitehti William Francis Gibbs, ja sen alkuperäisen America-nimen jälkeen laivalla oli 54 toimintavuotensa aikana useita nimiä: USS West Point, Australis, Italis, Noga, Alferdoss ja American Star. Eleanor Roosevelt kastoi laivan Newport Newsissä Americaksi muutamaa päivää ennen toisen maailmansodan syttymistä.[1] Sodan aikana alus toimi joukkojenkuljetusaluksena, minkä jälkeen se kulki vuosikausia reittiliikenteessä New Yorkin ja saksalaisen Bremerhavenin välillä. Alus pystyi kuljettamaan 543 matkustajaa ensimmäisessä luokassa, 418 matkustajaa toisessa luokassa ja 241 kolmannessa luokassa, ja sillä oli 643 hengen miehistö.
Vuonna 1964 laiva myytiin D & A Chandrikselle Pireukseen Kreikkaan, ja laiva sai uuden nimen Australis. Uuden omistajan myötä aluksella tehtiin halparisteilyjä Euroopan ja Australian välillä. Vuonna 1974 Australis törmäsi yhteen HMAS Melbournen kanssa, mutta onnettomuudesta ei aiheutunut suuria vahinkoja.[3]
Vuosina 1979–1993 laiva oli ankkuroituna Eleusiksen lahdella Pireuksen ulkopuolella toimettomana. Joulukuussa 1993 laiva lähti usean omistajan- ja nimenvaihdoksen jälkeen American Star -nimisenä viimeiselle matkalleen. Avomerihinaajan oli määrä viedä alus Thaimaahan, missä se olisi muutettu uivaksi hotelliksi. Tammikuussa 1994 aluksen taival päättyi kuitenkin ennenaikaisesti, kun Kanariansaariin kuuluvan Fuerteventuran edustalla puhaltaneet kovat tuulet painoivat aluksen saaren rantaa kohden, jolloin se juuttui hiekkasärkälle ja katkesi pian kahtia.[1] Haaksirikon jälkeen alus joutui rosvouksen kohteeksi, jolloin sieltä vietiin kaikki irtonainen pois.
Aluksen jäljellä ollut osa katosi vedenpinnan alle talvena 2008–2009.
Lähteet |
- Hall, Timoyhy: Hmas Melbourne. Unwin Hyman, 1982. ISBN 978-0868612843 (englanniksi).
Viitteet |
↑ abcdef SS America / SS Australis .ssmaritime.com. Viitattu 14.7. 2015. (englanniksi)
↑ abcde USS West Point (AP-23) navsource.org. Viitattu 14.7. 2015. (englanniksi)
↑ Hall 1982. 217.
Aiheesta muualla |
- Andreas Jacobsen: Kuningatar kuolee hitaasti Helsingin Sanomat. 10.9.2005.
- Arnold Kludas: Great Passenger Ships of the World -sarja