SS America Lähteet | Aiheesta muualla | Navigointivalikko28°20′45″N, 14°10′46″WInfobox OKSS America / SS AustralisUSS West Point (AP-23)Kuningatar kuolee hitaasti

HöyrylaivatLaivaonnettomuudetVuoden 1994 onnettomuudetAtlantin hylytOnnettomuudet EspanjassaFuerteventura


United States LineshöyryturbiinilaivaWilliam Francis GibbsEleanor RooseveltNewport Newsissätoisen maailmansodanNew YorkinsaksalaisenBremerhaveninPireukseenKreikkaanAustralianHMAS MelbournenThaimaahanKanariansaariinFuerteventuran












































Aluksen hylky Fuerteventuran rannikolla heinäkuussa 2004.
Aluksen hylky Fuerteventuran rannikolla heinäkuussa 2004.
Tyyppi
risteilyalus
Lippuvaltio
Kreikka
Kotipaikka
Pireus
Aiemmat nimet
1940–1944 USS West Point[1]
1944–1964 America[1]
1964–1993 Australis[1]
1993 American Star[2]
Aiemmat omistajat
1940–1964 United States Lines
Rakennustelakka
Newport News Shipbuilding & Drydock, USA
Kölinlasku
22. elokuuta 1938[2]
Vesillelasku
31. elokuuta 1939[2]
Status
haaksirikkoutui Kanariansaarilla, hylky osittain hävitetty räjäyttämällä
Tekniset tiedot
Pituus
220,4[2] m
Leveys
28,4[2] m
Uppouma
26 454 t
Koneisto
2 kpl Parsonsin höyryturbiinia
Koneteho
27 510 kW
Nopeus
40,7 km/h
Nopeus
22 kn
Hyttejä
1 202[1]
Miehistö
643
Infobox OK

S/S American Star (entinen S/S America) oli matkustajakäyttöön rakennettu, vuonna 1940 United States Lines -yhtiölle valmistunut höyryturbiinilaiva. Laivan suunnitteli arkkitehti William Francis Gibbs, ja sen alkuperäisen America-nimen jälkeen laivalla oli 54 toimintavuotensa aikana useita nimiä: USS West Point, Australis, Italis, Noga, Alferdoss ja American Star. Eleanor Roosevelt kastoi laivan Newport Newsissä Americaksi muutamaa päivää ennen toisen maailmansodan syttymistä.[1] Sodan aikana alus toimi joukkojenkuljetusaluksena, minkä jälkeen se kulki vuosikausia reittiliikenteessä New Yorkin ja saksalaisen Bremerhavenin välillä. Alus pystyi kuljettamaan 543 matkustajaa ensimmäisessä luokassa, 418 matkustajaa toisessa luokassa ja 241 kolmannessa luokassa, ja sillä oli 643 hengen miehistö.


Vuonna 1964 laiva myytiin D & A Chandrikselle Pireukseen Kreikkaan, ja laiva sai uuden nimen Australis. Uuden omistajan myötä aluksella tehtiin halparisteilyjä Euroopan ja Australian välillä. Vuonna 1974 Australis törmäsi yhteen HMAS Melbournen kanssa, mutta onnettomuudesta ei aiheutunut suuria vahinkoja.[3]


Vuosina 1979–1993 laiva oli ankkuroituna Eleusiksen lahdella Pireuksen ulkopuolella toimettomana. Joulukuussa 1993 laiva lähti usean omistajan- ja nimenvaihdoksen jälkeen American Star -nimisenä viimeiselle matkalleen. Avomerihinaajan oli määrä viedä alus Thaimaahan, missä se olisi muutettu uivaksi hotelliksi. Tammikuussa 1994 aluksen taival päättyi kuitenkin ennenaikaisesti, kun Kanariansaariin kuuluvan Fuerteventuran edustalla puhaltaneet kovat tuulet painoivat aluksen saaren rantaa kohden, jolloin se juuttui hiekkasärkälle ja katkesi pian kahtia.[1] Haaksirikon jälkeen alus joutui rosvouksen kohteeksi, jolloin sieltä vietiin kaikki irtonainen pois.


Aluksen jäljellä ollut osa katosi vedenpinnan alle talvena 2008–2009.



Lähteet |


  • Hall, Timoyhy: Hmas Melbourne. Unwin Hyman, 1982. ISBN 978-0868612843 (englanniksi).


Viitteet |



  1. abcdef SS America / SS Australis .ssmaritime.com. Viitattu 14.7. 2015. (englanniksi)


  2. abcde USS West Point (AP-23) navsource.org. Viitattu 14.7. 2015. (englanniksi)


  3. Hall 1982. 217.



Aiheesta muualla |


  • Andreas Jacobsen: Kuningatar kuolee hitaasti Helsingin Sanomat. 10.9.2005.

  • Arnold Kludas: Great Passenger Ships of the World -sarja


Commons


Wikimedia Commonsissa on kuvia tai muita tiedostoja aiheesta SS America.








Popular posts from this blog

Disable / Remove link to Product Items in Cart Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How can I limit products that can be bought / added to cart?Remove item from cartHide “Add to Cart” button if specific products are already in cart“Prettifying” the custom options in cart pageCreate link in cart sidebar to view all added items After limit reachedLink products together in checkout/cartHow to Get product from cart and add it againHide action-edit on cart page if simple productRemoving Cart items - ObserverRemove wishlist items when added to cart

Helsingin valtaus Sisällysluettelo Taustaa | Yleistä sotatoimista | Osapuolet | Taistelut Helsingin ympäristössä | Punaisten antautumissuunnitelma | Taistelujen kulku Helsingissä | Valtauksen jälkeen | Tappiot | Muistaminen | Kirjallisuutta | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoTeoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioGoogle BooksSisällissota Helsingissä päättyi tasan 95 vuotta sittenSaksalaisten ylivoima jyräsi punaisen HelsinginSuomalaiset kuvaavat sotien jälkiä kaupungeissa – katso kuvat ja tarinat tutuilta kulmiltaHelsingin valtaus 90 vuotta sittenSaksalaiset valtasivat HelsinginHyökkäys HelsinkiinHelsingin valtaus 12.–13.4. 1918Saksalaiset käyttivät ihmiskilpiä Helsingin valtauksessa 1918Teoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioSaksalaiset hyökkäävät Etelä-SuomeenTaistelut LeppävaarassaSotilaat ja taistelutLeppävaara 1918 huhtikuussa. KapinatarinaHelsingin taistelut 1918Saksalaisten voitonparaati HelsingissäHelsingin valtausta juhlittiinSaksalaisten Helsinki vuonna 1918Helsingin taistelussa kaatuneet valkokaartilaisetHelsinkiin haudatut taisteluissa kaatuneet punaiset12.4.1918 Helsingin valtauksessa saksalaiset apujoukot vapauttavat kaupunginVapaussodan muistomerkkejä Helsingissä ja pääkaupunkiseudullaCrescendo / Vuoden 1918 Kansalaissodan uhrien muistomerkkim

Adjektiivitarina Tarinan tekeminen | Esimerkki: ennen | Esimerkki: jälkeen | Navigointivalikko