Mercedes-Benz A-sarja (W168) Sisällysluettelo A-sarjan kaatumiskriisi | Lähteet | NavigointivalikkoInfobox OKMercedes-Benz A-sarja 1999A-sarjan Mercedes - auto, joka kellahti katolleenhttps://www.kauppalehti.fi/uutiset/a-mersun-hirvenvaistokaadosta-20-vuotta--entinen-mersu-pomo-paljastaa-kaatoon-johtaneet-dramaattiset-syyt/yWLDKV6F

Mercedes-BenzC-segmentin autot1990-luvun autot2000-vuosikymmenen autot


Mercedes-Benz A-sarjanfaceliftEuro NCAPDDR:nTrabantDaimler-BenzVuoden AutoSuomen markkaaSmartESPBoris BeckerEuro NCAP:nSaksanBrasiliassa





















Mercedes-Benz W168
Mercedes A-Klasse W168.jpg
Valmistustiedot
Valmistaja
Mercedes-Benz
Valmistusvuodet
1997–2004
Korimalli
5-ovinen hatchback
Luokka
C-segmentti
Seuraaja
Mercedes-Benz W169
Polttoaine
bensiini
diesel
Vetotapa
etuveto
Infobox OK

Mercedes-Benz W168 on Mercedes-Benz A-sarjan ensimmäinen sukupolvi, jota valmistettiin vuosina 1997–2004. Ensimmäisen sukupolven A-sarjan Mercedes-Benz esiteltiin loppuvuodesta 1996 ja tuotanto alkoi syyskuussa 1997. Se oli samalla ensimmäinen Mercedes-Benzin valmistama etuvetoinen henkilöauto. Autosta ei valmistettu lainkaan kolmiovista mallia, vaan kaikki autot olivat viisiovisia. Mallistoon kuului myös pidemmällä akselivälillä varustettu Lang-malli. Vuonna 2001 esiteltiin facelift-malli.


Vuoden 1999 Euro NCAP -kolaritestistä W168 sai tulokseksi neljä tähteä viidestä.[1]




Sisällysluettelo





  • 1 A-sarjan kaatumiskriisi

    • 1.1 Suunnitteluvirheen kiistäminen kolaus A-tyypin maineelle


    • 1.2 Tehtaan korjaavat toimenpiteet


    • 1.3 Kaatumisen syy



  • 2 Lähteet

    • 2.1 Viitteet





A-sarjan kaatumiskriisi |


A-sarja sai median huomiota myös siitä, että autotoimittaja Robert Collini sai sen hirvenväistökokeessa kaatumaan 60 km/h:n tuntinopeudella.[2] Tosin tämän ilmiön arvellaan olleen ollut mahdollinen myös monilla muilla korkeilla autoilla, esimerkiksi maastoautoilla.lähde? Toisaalta kaatumisen vähättelystä seurasi, että kyseinen koerata ajettiin läpi DDR:n autoteollisuuden valmistamalla Trabant-henkilöautolla virheittä 70 km/h:n nopeudella. Vaikka Trabant ei ollut tunnettu hyvistä ajo-ominaisuuksistaan, se selvitti radan 10 km/h suuremmalla nopeudella kuin mitä A-sarjan Mercedes-Benz kaatui.[2]



Suunnitteluvirheen kiistäminen kolaus A-tyypin maineelle |


Kun Mercedes-Benz A-sarjan auto kaatui ruotsalaisen Robert Collinin suorittamassa koeajossa[3], Daimler-Benz kiisti heti suunnitteluvirheen ja vetosi kokemukseensa autonvalmistajana ja hyvään maineeseensa. Daimler-Benz jopa syytti A-sarjan auton kaatumisesta rengasvalmistajaa ja ruotsalaisen tahon tarkoituksellista kilpailijan mustamaalauskampanjaa. Samalla Daimler-Benz jatkoi A-sarjan mainontakampanjaansa. Myöhemmin kävi ilmi, että A-sarjan auto oli jo kuukautta aikaisemmin melkein kaatunut toisessa testiajossa. Tässä tapauksessa A-sarjan auto oli noussut kahdelle pyörälle, mutta välttänyt kuitenkin kaatumisen. Tämä testi oli arvostettu tanskalainen Vuoden Auto -valintatesti. A-mallin epävakaus ei siis voinut olla auton suunnittelijoille yllätys.[2]



Yhtiön johdon lausunto, jossa vähäteltiin sattunutta onnettomuutta oli sitten sangen epäonnistunutta kriisiviestintää.



»MB:n johto ei pidä aiheellisena antaa lausuntoa siitä, että jossakin on auto kaatunut.[2]»



Suunnitteluvirhe viimein myönnettiin kolme viikkoa kaatumistapahtuman jälkeen. A-sarjan saaman imagokolauksen vuoksi Daimler-Benz joutui käyttämään arviolta 600 miljoonaa Suomen markkaa A-sarjansa maineenpalautuskampanjaan. Oletetaan, että Daimler-Benz-konsernilla oli kiire saada A-sarja markkinoille ennen kilpailijoita ja ajo-ominaisuuksien vaarallisuus ja tyypin keskeneräisyys olisi ollut tiedossa ollut riski, joka lauettua ensin kiellettiin.[2]


Vaikka Daimler-Benz-yhtiö yrittikin sovitella suhteitaan A-sarjan vakavuusongelman paljastaneeseen toimittaja Robert Colliniin, se boikotoi häntä Smart-kääpiöauton esittelyssä. Tämä johti Collinin autojournalistikollegoiden Daimler-Benzille lähettämään avoimeen kirjeeseen jossa he pahoittelivat tilannetta. Daimler-Benz suostui tällaisen kielteisen mediajulkisuuden jälkeen kutsumaan myös Collinin konsernin uusien mallien esittelyyn.[2]



Tehtaan korjaavat toimenpiteet |


Tehdas reagoi kuitenkin nopeasti. 17 000 A-Mersua kutsuttiin takaisin tehtaalle. ESP-ajonhallintajärjestelmä rakennettiin kokonaan uudelleen.[4]


Autoihin tehtiin ainakin seuraavat muutokset vakauden parantamiseksi: ESP tuli vakiovarusteeksi (ensimmäisenä maailmassa), rengasprofiilia madallettiin 50-profiiliin, A-sarjan uudeksi rengaskooksi valittiin 195/50/15 ja myös jousitusta tukevoitettiin.


Daimler-Benz myös pystytti imagokampanjan, jossa tennistähti Boris Becker totesi oppineensa enemmän virheistään kuin menestyksestään.[5]


Turvallisuustekijät olivat keskeisiä asioita A-mallia suunnitellessa muutoinkin, ja jo W168-korisarjan A-Mercedeksellä saavutettiin Euro NCAP:n törmäystesteissä neljä tähteä aikuismatkustajien osalta. Erityisesti auton kokoonpainuvien rakenteiden suunnitteluun oli paneuduttu ja myös moottori sijoitettiin hyvin alas viistoon, jolloin se törmäyksen sattuessa liukuu auton alle matkustamon sijaan. Jo ensimmäiset A-sarjalaiset olivat lisäksi varustettuja kaksin turvatyynyin, mikä auton esittelyajankohtana ei ollut itsestäänselvyys autojen turvavarustelussa. Myös lisävarusteina saadut sivuturvatyynyt muuttuivat myöhemmin vakiovarusteiksi.



Kaatumisen syy |


20 vuoden kuluttua Mercedes-Benzin historian suurimmasta imagotappiosta Daimlerin entinen johtaja listasi näkemyksensä kaatumisen syistä: A-sarjalainen oli suunniteltu puutteellisen tiedon pohjalta; sen painopiste oli liian korkealla; sen renkaiden seinämä oli liian pehmeä; sen jousitus oli väärin säädetty; ja lisäksi elektroninen ajonvakautus toimi odottamattomalla tavalla. Ääritilanteessa näiden tekijöiden yhteisvaikutus aiheutti onnettomuuden.[4]


Saksan lisäksi A-sarjaa on valmistettu Brasiliassa. Vuonna 2003 Sao Bernando do Campossa valmistettiin yhteensä 6 989 autoa.



Lähteet |


  • Lehtonen, Jaakko: Julkisuuden riskit. Helsinki: Mainostajien liitto, 2002. ISBN 952-5262-16-2.


Viitteet |



  1. Mercedes-Benz A-sarja 1999 Euro NCAP. Viitattu 16.3.2019. (englanniksi)


  2. abcdef Julkisuuden riskit, s. 52–54 ja 59–60.


  3. A-sarjan Mercedes - auto, joka kellahti katolleen. Yle 24.7.2012.


  4. ab https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a-mersun-hirvenvaistokaadosta-20-vuotta--entinen-mersu-pomo-paljastaa-kaatoon-johtaneet-dramaattiset-syyt/yWLDKV6F www.kauppalehti.fi. Viitattu 6.11.2017.


  5. Julkisuuden riskit, s. 59–60.








Popular posts from this blog

Olympian arkeologinen museo Sisällysluettelo Historia ja rakennus | Kokoelmat | Lähteet | Aiheesta muualla | Navigointivalikko37°38′36″N, 21°37′46″EInfobox OKArchaeological Museum of Olympia: HistoryArchaeological Museum of Olympia: DescriptionΜουσείο Ιστορίας των Ολυμπιακών Αγώνων της Αρχαιότητας: ΙστορικόArchaeological Museum of Olympia

Äpy Sisällysluettelo Äpyt kautta historian | Esimerkkejä Äpy-huumorista | Katso myös | Kirjallisuutta | Aiheesta muualla | Navigointivalikkowww.äpy.fi

Can Not View Content Blocks due to require.js error - Magento 2 theme change Planned maintenance scheduled April 17/18, 2019 at 00:00UTC (8:00pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?get requirejs-config.js to load declared cdn's for jqueryOverride Magento/Checkout/view/frontend/web/js/view/shipping.js in custom theme not workingAdding Custom JS to Magento 2 Themerequire.js error on Magento 2Magento 2 require js throw errorMagento 2.1.2 regionUpdater js error on register.phtmlError loading popper.js on Magento 2 Theme (require js)requirejs error in my child themeIssue with bootstrap 4 in magento 2Magento 2 checkout page keeps on loading.In console,$.event.props is undefined in jquery.mobile.custom.js:44:2.How to clear that?Magento 2 Stuck on Checkout page