Autoilu Sisällysluettelo Autoilu Suomessa | Autoilu ja ilmaston lämpeneminen | Liikenneturvallisuus | Autoilun haitta- ja hyötypuolia | Lähteet ja viitteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkomuotoilemallaAjoneuvokanta, mukana vain liikennekäytössä olevat ajoneuvot 30.06.2015Valtion tulot ja menot tieliikenteestäTarkistetut valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteetValtioneuvoston maaseutupoliittinen selontekoRaitiovaunun ylivertaisuus on kuplaHKLHelsingin kaupunkiHelsingin EnergiaAKEMuunninAutoliittoBus sourcesEnsirekisteröityjen henkilöautojen CO2 päästöt kuukausittain 2007 - 6/2015CyCle more often 2 Cool down the planet!Quantifying Co2 savings of CyclingThe risks of travelWorld report on road traffic injury preventionLiikenneturvaTieliikenneonnettomuudet 2009SisäministeriöTalvihiekoitus ja nastarenkaat pääsyynä kevään hiukkaspölyyn. Suomen ympäristökeskusAutomobiles and the EnvironmentArkistoituIlman saastumista koskeva teemakohtainen strategia. EU:n lainsäädäntö.Ympäristökatsaus – ilmanlaatu Merenkurkun alueella, s.7Ilmanlaatu pääkaupunkiseudulla vuonna 2009. HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut. S. 15-16WWF vaatii Neste Oililta välitöntä sitoutumista vastuulliseen palmuöljyn hankintaanYle Oppiminen: Autoilun historia Suomessa

Autoilu


autonRattijuopotteidenmatkailunbensiiniädieseliämaakaasuafossiilisia polttoaineitahiilidioksidiatypen oksidejahäkäänokeabiodieselinbiokaasunkasvihuonekaasujahapposateitapienhiukkaspäästöjätyppidioksidiastmaatikoilleotsoniaWWF







Citroën Méhari Belgiassa


Autoilu eli henkilöautoilu tarkoittaa auton, usein nimenomaan yksityisen henkilöauton käyttämistä kulkuvälineenä.




Sisällysluettelo





  • 1 Autoilu Suomessa


  • 2 Autoilu ja ilmaston lämpeneminen

    • 2.1 Kulkutavan mukaan


    • 2.2 Henkilömäärän mukaan



  • 3 Liikenneturvallisuus

    • 3.1 Liikenneturvallisuus Suomessa



  • 4 Autoilun haitta- ja hyötypuolia

    • 4.1 Kulut ja hyödyt


    • 4.2 Ympäristöhaitat


    • 4.3 Terveyshaitat



  • 5 Lähteet ja viitteet


  • 6 Aiheesta muualla




Autoilu Suomessa |


Suomessa on rekisterissä yli 2,6 miljoonaa henkilöautoa, joista yli 2 miljoonaa yksityiskäytössä.[1] Autojen määrä on kasvanut 1990-luvun alusta noin kolmanneksen. Kakkosautojen määrä on kasvanut huomattavasti – 32 prosenttia suomalaisista elää kotitalouksissa, joissa on vähintään kaksi autoa. Alle 17 prosenttia suomalaisista elää kotitalouksissa, joissa ei ole henkilöautoa.


Suomessa valtio rakentaa ja ylläpitää teitä verovaroilla, joista auto- ja polttoaineverot kattavat ylijäämäisesti tieliikenteen menot. Veroja kerätään vuonna 2010 yli 6 miljardia ja tieliikenteen menot ovat yhden miljardin luokkaa. Tieliikenne on siten merkittävä verotulojen lähde valtiolle.[2]


Suomen hallituksen linjausten mukaan yhdyskuntarakennetta on kehitettävä siten, että henkilöautoilun tarve on mahdollisimman vähäinen ja yksityisautoilua on vähennettävä siellä, missä se on järkevää ja mahdollista, eli lähinnä kaupungeissa.[3][4]



Autoilu ja ilmaston lämpeneminen |


Henkilöautoilu tuottaa pääkaupunkiseudun CO2-päästöistä noin 13 %, autoilun päästöjen vähentäminen 20 % vähentäisi kokonaispäästöjä 2,6 %.[5] Henkilöautoilun asemaa ilmaston lämpenemiseen voidaan verrata myös joukkoliikenteeseen. Hiilidioksidipäästöt voidaan muuntaa dieselpolttoaineen kulutukseksi jakamalla CO2-arvo luvulla 26. Tällöin voidaan verrata henkilöauton ja joukkoliikenteen polttoaineenkulutusta.



Kulkutavan mukaan |


























Kulkuväline
CO2 (g/km/hlö)
Diesel (l/100 km/hlö)
Metro
26
1,0
Sähköauto
39 - 60
1,5 - 2,3
Raitiovaunu
55
2,1
Hybridiauto (Toyota Prius)
80
3,1
Bussi
83
3,2
Henkilöauto (VW Passat 1.9 TDI)
112
4,3
Henkilöauto (Dsl ka.Trafia 1/2010)
116
4,5


Henkilömäärän mukaan |
































Kulkuväline
CO2 Kulutus
(g/km/hlö)
Kulutus
(l/100 km/hlö)
Metro
26
1,00
Skoda Fabia TDI, 4 hlö
27
1,04
Skoda Fabia TDI, 3 hlö
36
1,38
Sähköauto (1,3 hlö)
50
1,92
Raitiovaunu
55
2,12
Skoda Fabia TDI, 2 hlö
55
2,12
Bussi
83
3,19
Skoda Fabia TDI, 1,3 hlö
84
3,23
Skoda Fabia TDI, 1 hlö
109
4,19
  • HKL:n tutkimustietojen mukaan henkilöautossa on Helsingin rajalla keskimäärin 1,3 henkilöä.

  • Skoda Fabia TDI, CO2: 109 g/km

  • Sähköllä toimivien liikennevälineiden vaatima sähköntuotanto tuottaa myös käytettyä ydinpolttoainetta 0,5 mg/kWh.[6][7][8][9][10][11]

Bussin hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin 822 g/km,[12] joten päästö/matkustaja riippuu suuresti matkustajamäärästä. Lähes tyhjänä ajava bussi tuottaa enemmän päästöjä kuin henkilöauto. Suomessa ensirekisteröityjen autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö on 124 g/km.[13]


Toisaalta kaikki liikkuminen kuluttaa energiaa, polkupyöräillen hiilidioksidipäästöt ovat 21 g/km.[14]



Liikenneturvallisuus |




Vakava auto-onnettomuus


On kolme päätapaa, joilla autoilun turvallisuutta voidaan mitata:[15]


Kuolemia miljardia matkaa kohti

Linja-auto: 4,3

Raideliikenne: 20

Pakettiauto: 20

Henkilöauto: 40

Kävely: 40

Laiva: 90

Lentokone: 117

Polkupyörä: 170

Moottoripyörä: 1640
Kuolemia miljardia tuntia kohti

Linja-auto: 11,1

Raideliikenne: 30

Lentokone: 30,8

Laiva: 50

Pakettiauto: 60

Henkilöauto: 130

Kävely: 220

Polkupyörä: 550

Moottoripyörä: 4840
Kuolemia miljardia kilometriä kohti

Lentokone: 0,05

Linja-auto: 0,4

Raideliikenne: 0,6

Pakettiauto: 1,2

Laiva: 2,6

Henkilöauto: 3,1

Polkupyörä: 44,6

Kävely: 54,2

Moottoripyörä: 108,9

Tieliikennekuolemat ovat maailmanlaajuisesti pääasiallinen syy tapaturmaisiin kuolemiin. Tieliikenneonnettomuuksiin luetaan myös sellaisia onnettomuuksia, joissa osallisena ei aina ole auto, kuten moottoripyöräonnettomuudet.[16].



Liikenneturvallisuus Suomessa |


Suomen liikenneturvallisuuden kehitys on Euroopan kärkeä. Vuonna 2009 tieliikenteessä menehtyi 18 prosenttia edellisvuotta vähemmän.[17] Tieliikenteessä (mukaan lukien joukko- ja hyötyliikenne) tapahtui vuonna 2009 hieman alle 300 kuolemantapausta ja noin 8 000 loukkaantumista. Kuolemantapausten määrä näyttäisi olevan laskussa, sillä esimerkiksi vuonna 2007 niitä oli vielä 380.[18] Lukua voi suhteuttaa siihen, että Suomessa kuolee vuosittain kaatumalla ja liukastumalla yli 1000 ihmistä.[19]Rattijuopot aiheuttivat vuonna 2009 68 kuolemantapausta. Kuolonkolareiden suurimpia onnettomuustyyppejä ovat kohtaamisonnettomuudet sekä tieltä suistumiset.[18]


Liikenteen seurauksena kuolee myös erilaisia villieläimiä, kuten hirvieläimiä ja suurpetoja. Erityisesti moottoriteiden varsille on hirvivaaran vuoksi asennettu hirviaitoja. Suomessa tapahtuu vuosittain n. 1300 hirvikolaria. Autoilijan kuolemaan johtaneita onnettomuuksia on vuosittain noin kymmenen. Viime vuosina hirvikolarikuolemien määrä on laskenut neljään viiteen.[20]



Autoilun haitta- ja hyötypuolia |



Kulut ja hyödyt |


Yhteiskunnallisia hyötyjä ovat autoilun tuottamat verotulot, kustannuksia ja haittoja ovat teiden ylläpito ja niiden viemä maa-alue. Yhteiskunnalliset hyödyt voivat olla taloudellisia hyötyjä, kuten autoteollisuuden tuoma työpaikkojen ja varallisuuden lisääntyminen, vaihtoehtoinen liikkumistapa, lomailun ja matkailun tuoma yhteisön hyvinvointi ja valtiontaloudelle rahaa tuovat ajoneuvoverot. Ihmisten joustava liikkumismahdollisuus paikasta toiseen aiheuttaa yhteiskuntaan pitkälle meneviä vaikutuksia.[21]



Ympäristöhaitat |


Moottoriajoneuvot (henkilöauto, linja-auto, kuorma-auto) kuluttavat käyttövoimasta riippuen bensiiniä, dieseliä tai maakaasua. Nämä ovat fossiilisia polttoaineita, joiden palamisen seurauksena syntyy pakokaasupäästöinä muun muassa hiilidioksidia, typen oksideja, häkää ja nokea. Myös biodieselin tai biokaasun palaessa syntyy samoja palamistuotteita. Hiilidioksidi ja monet typen oksideista ovat kasvihuonekaasuja. Typen oksidit aiheuttavat muun muassa happosateita ja vaurioittavat kasvien lehtiä ja neulasia. Moottoriajoneuvojen aiheuttamia pienhiukkaspäästöjä ovat noki sekä tienpinnasta, renkaista ja jarruista kulumisen seurauksena irtoavat pienet partikkelit. Erityisesti keväisin tieliikenne lisää ilman pienhiukkasten määrää, sillä renkaat ja niiden alla hioutuva hiekka kuluttavat tien pintaa voimakkaasti.[22]


Keskimäärin nykyaikaiset henkilöautot ovat 75-prosenttisesti kierrätettäviä ja kierrätysteräksen käyttö auttaa vähentämään energiankäyttöä ja saasteita.[23]



Terveyshaitat |


Autoilun, joukkoliikenteen ja energiatuotannon aiheuttamilla typenoksidi-, häkä- ja hiukkaspäästöillä on monia haitallisia terveysvaikutuksia, ja ne aiheuttavat myös ihmisten ennenaikaista kuolleisuutta.[24] Typenoksidipäästöistä terveyshaittoja tuottaa eniten typpidioksidi, joka tunkeutuu syvälle hengitysteihin ja aiheuttaa oireita erityisesti lapsille ja astmaatikoille. Typenoksidit tuottavat myös alailmakehän otsonia, joka aiheuttaa silmien, limakalvojen ja hengityselinten ärsytystä, mahdollisesti myös lisääntynyttä kuolleisuutta.[25][26] Myös pienhiukkaspäästöt aiheuttavat huomattavia terveysongelmia. On arvioitu, että Suomessa liikenteen pienhiukkaspäästöt aiheuttavat vuosittain satojen ihmisten ennenaikaisen kuoleman ja tuhansien sairastumisen, lähinnä hengitystiesairauksiin.[27]


WWF:n mukaan liikennepäästöjä tulee vähentää ensisijaisesti joukkoliikenteellä ja kevyellä liikenteellä, nopeusrajoituksilla, ruuhkamaksuilla ja tehokkaammilla autoilla mukaan lukien uusiutuviaan energiaan perustuvat sähköautot.[28]



Lähteet ja viitteet |





  1. Ajoneuvokanta, mukana vain liikennekäytössä olevat ajoneuvot 30.06.2015 Trafi. Viitattu 19.08.2015.


  2. Valtion tulot ja menot tieliikenteestä autoalantiedotuskeskus.fi. Viitattu 14.8.2011.


  3. Tarkistetut valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet


  4. Valtioneuvoston maaseutupoliittinen selonteko


  5. Raitiovaunun ylivertaisuus on kupla


  6. HKL


  7. Helsingin kaupunki


  8. Helsingin Energia


  9. AKE


  10. Muunnin


  11. Autoliitto


  12. Bus sources Carbon Independent. Viitattu 19.08.2015. (englanniksi)


  13. Ensirekisteröityjen henkilöautojen CO2 päästöt kuukausittain 2007 - 6/2015 Autoalan tiedotuskeskus. Viitattu 19.08.2015.


  14. CyCle more often 2 Cool down the planet!Quantifying Co2 savings of Cycling www.ecf.com. Viitattu 19.08.2015. (englanniksi)


  15. The risks of travel Numberwatch.co.uk.


  16. Peden M, Scurfield R, Sleet D et al. (eds.) (2004). World report on road traffic injury prevention. World Health Organization. ISBN 92-4-156260-9. Viitattu 2008-06-24. 


  17. Liikenneturva


  18. ab Tieliikenneonnettomuudet 2009


  19. Sisäministeriö


  20. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lehdet+Hirvikolareissa+ei+kuolonuhreja+viime+vuonna/1135264140772


  21. John A. Jakle, Keith A. Sculle. (2004). Lots of Parking: Land Use in a Car Culture. Charlottesville: Univ. of Virginia Press. ISBN 0813922666. 


  22. Talvihiekoitus ja nastarenkaat pääsyynä kevään hiukkaspölyyn. Suomen ympäristökeskus


  23. Automobiles and the Environment Greenercars.com. Arkistoitu 14.2.2008.


  24. Ilman saastumista koskeva teemakohtainen strategia. EU:n lainsäädäntö.


  25. Ympäristökatsaus – ilmanlaatu Merenkurkun alueella, s.7


  26. Ilmanlaatu pääkaupunkiseudulla vuonna 2009. HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut. S. 15-16


  27. FINE – Pienhiukkaset – Teknologia, ympäristö ja terveys. Tekes, Teknologiaraportti 9/2006.


  28. WWF vaatii Neste Oililta välitöntä sitoutumista vastuulliseen palmuöljyn hankintaan, WWF 3.4.2009



Aiheesta muualla |



  • Yle Oppiminen: Autoilun historia Suomessa.

Popular posts from this blog

Disable / Remove link to Product Items in Cart Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How can I limit products that can be bought / added to cart?Remove item from cartHide “Add to Cart” button if specific products are already in cart“Prettifying” the custom options in cart pageCreate link in cart sidebar to view all added items After limit reachedLink products together in checkout/cartHow to Get product from cart and add it againHide action-edit on cart page if simple productRemoving Cart items - ObserverRemove wishlist items when added to cart

Helsingin valtaus Sisällysluettelo Taustaa | Yleistä sotatoimista | Osapuolet | Taistelut Helsingin ympäristössä | Punaisten antautumissuunnitelma | Taistelujen kulku Helsingissä | Valtauksen jälkeen | Tappiot | Muistaminen | Kirjallisuutta | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoTeoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioGoogle BooksSisällissota Helsingissä päättyi tasan 95 vuotta sittenSaksalaisten ylivoima jyräsi punaisen HelsinginSuomalaiset kuvaavat sotien jälkiä kaupungeissa – katso kuvat ja tarinat tutuilta kulmiltaHelsingin valtaus 90 vuotta sittenSaksalaiset valtasivat HelsinginHyökkäys HelsinkiinHelsingin valtaus 12.–13.4. 1918Saksalaiset käyttivät ihmiskilpiä Helsingin valtauksessa 1918Teoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioSaksalaiset hyökkäävät Etelä-SuomeenTaistelut LeppävaarassaSotilaat ja taistelutLeppävaara 1918 huhtikuussa. KapinatarinaHelsingin taistelut 1918Saksalaisten voitonparaati HelsingissäHelsingin valtausta juhlittiinSaksalaisten Helsinki vuonna 1918Helsingin taistelussa kaatuneet valkokaartilaisetHelsinkiin haudatut taisteluissa kaatuneet punaiset12.4.1918 Helsingin valtauksessa saksalaiset apujoukot vapauttavat kaupunginVapaussodan muistomerkkejä Helsingissä ja pääkaupunkiseudullaCrescendo / Vuoden 1918 Kansalaissodan uhrien muistomerkkim

Adjektiivitarina Tarinan tekeminen | Esimerkki: ennen | Esimerkki: jälkeen | Navigointivalikko