Fokker F.VIII Käyttö Suomessa | Tekniset tiedot | Lähteet | NavigointivalikkoInfobox OKDutch Aviation
Fokkerin ilma-aluksetAlankomaalaiset matkustajalentokoneet1920-luvun matkustajalentokoneet
Fokker F.VIImatkustajalentokoneAnthony FokkerinFokkerKLMBritish AirwaysilleVenezuelaanRuotsin ilmavoimilleSuomen ilmavoimienAmsterdamissaKLMBritish AirwaysilleAmsterdamKööpenhaminaTorslandaGöteborginTalvisodanRuotsissaKarjalan armeijalle
Fokker F.VIII | |
---|---|
Tyyppi | matkustajalentokone |
Valmistaja | Fokker |
Suunnittelija | Anthony Fokker |
Ensilento | 12. maaliskuuta 1927 |
Infobox OK |
Fokker F.VIII oli yksimoottorisen Fokker F.VII-version pohjalta kehitetty suurempikokoinen ja kaksimoottorinen, tehokkaammilla moottoreilla varustettu matkustajalentokone. Kone oli Anthony Fokkerin suunnittelema ja Fokker-lentokoneyhtiön rakentama. Se lensi ensilentonsa 12. maaliskuuta 1927. Kone oli sekarakenteinen, runko ja peräsimet olivat hitsattua teräsputkea kangas-, vaneri- ja duraaliverhouksin. Siipi oli vaneriverhottua puurakennetta.
F.VIII-mallia rakennettiin ainoastaan kymmenen kappaletta, joista kuusi tai seitsemän meni KLM:lle alkaen 24. kesäkuuta 1927, unkarilainen Malert osti ilmeisesti yhden koneen, ja kaksi tai kolme valmisti lisenssillä Unkarissa WM-tehdas. Unkarilaisten koneiden moottorina oli Gnome-Rhône Jupiter. Vuonna 1936 kaksi KLM:n konetta myytiin British Airwaysille, 1937 KLM:n PH-AED myytiin Venezuelaan, 1939 yksi KLM:n Fokker F.VIII (PH-AEG) kulkeutui ABA-lentoyhtiön kautta Ruotsin ilmavoimille, ollen aluksi siviilitunnuksella SE-AEB ja sitten Ruotsin ilmavoimien tunnuksella 916. Tätä konetta kutsuttiin Ruotsissa nimellä Typ 10 ja se oli varustettu Pratt & Whitney Wasp D1 T1-moottoreilla. Toinen KLM:n myymä kone oli SE-AHA.
Heinäkuussa 1927 Fokker muunsi yhden koneen pommituskäyttöön, joka oli kellukekone varustettuna eturungossa olevilla konekivääreillä. Tämän koneen tyyppimerkinnäksi tuli F.VIIIw, mutta se jäi ainoaksi yksilöksi myyntiponnistelujen epäonnistuttua.
Käyttö Suomessa |
Suomen ilmavoimien ainoa Fokker F.VIII rakennettiin N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriken tehtailla Amsterdamissa vuonna 1928 rekisteritunnukselle H-NAEL. Koneen valmistusnumero oli 5076. Lentoyhtiö KLM käytti sitä reittiliikenteessä tunnuksella PH-AEI ja 1937 se myytiin British Airwaysille rekisteritunnuksella G-AEPU lentämään reittilentoja kanaalin yli. Ruotsalainen G.A. Flygrender osti koneen 1939, siirtolennon tapahtuessa 7. huhtikuuta 1939 reitillä Amsterdam-Kööpenhamina-Torslanda. Ruotsissa koneella lennettiin pääasiassa Göteborgin ympäristössä.
Talvisodan aikana järjesti Ruotsissa Nationella Samlingen -yhdistys kansalaiskeräyksen, jonka tuotolla ostettiin Suomelle G. A. Flygrederiltä 73 500 kruunulla edellä mainittu Fokker F.VIII -kone. Kone oli tunnukseltaan SE-AHA, ja se oli muista poiketen varustettu Pratt & Whitney Wasp -moottoreilla. Kone lennettiin Suomeen 11. marraskuuta 1940 siirtolentotunnuksella OH-FOA. Kone sai tunnuksen FE-1 ja muun muassa huonokuntoisten siipien takia suoritetun peruskorjauksen jälkeen kone luovutettiin 4. elokuuta 1941 Lentolaivue 46:lle, jolla se suoritti huoltolentoja Lunkulan saaresta olevalta lentokentältä Karjalan armeijalle ja toi paluukyytinä haavoittuneita. Koneyksilöllä ehdittiin tehdä vain kymmenen lentoa, 45 h 15 min, ennen kuin se tuhoutui 27. syyskuuta 1941 polttoaineputkistoon päässeen ilman takia lennolla Latvan kentälle. Henkilövahingoilta vältyttiin, vaikka koneessa oli ainakin yksi pahasti haavoittunut ja pakkolasku tehtiin umpimetsään.
Tekniset tiedot |
Lähde: lähde?
Yleiset ominaisuudet
Miehistö: 3
Matkustajat: 10
Pituus: &&&&&&&&&&&&&016.080000016,80 m
Kärkiväli: &&&&&&&&&&&&&023.&&&&0023,00 m
Korkeus: &&&&&&&&&&&&&&04.02000004,20 m
Siipipinta-ala: &&&&&&&&&&&&&082.&&&&0082 m²
Tyhjäpaino: &&&&&&&&&&&03350.&&&&003 350 kg
Voimalaite: &&&&&&&&&&&&&&02.&&&&002 × Bristol Jupiter IV -yhdeksänsylinteristä tähtimoottoria; &&&&&&&&&&&&0391.&&&&00391 kW (&&&&&&&&&&&&0525.&&&&00525 hv) per moottori
Suoritusarvot
Suurin nopeus: &&&&&&&&&&&&0180.&&&&00180 km/h
Lentomatka: &&&&&&&&&&&01100.&&&&001 100 km
Lähteet |
- Timo Heinonen, Thulinista Hornetiin, Keski-Suomen ilmailumuseon julkaisuja 3, 1992. ISBN 951-95688-2-4
- Matti Hämäläinen, Pommituslentolaivue 46, Koala-Kustannus 2005. ISBN 952-5186-61-X
- Dutch Aviation