Stuertti Sisällysluettelo Laivojen stuertit | Lentoliikenteen stuertit | Tyypillisiä muodollisia vaatimuksia lentokoneen stuertille | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoNäköislehden aukeama (tilaajille)Teoksen verkkoversioNäköislehden aukeama (tilaajille)Työvoimatoimiston MOL sivut : Stuertin ammattikuvausTyövoimatoimiston MOL sivut : Stuertin haastatteluOpintoluotsi.fi : Haluatko stuertiksi?Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ryMeriliitto.fi : StuerttiIlmailuhallinto : Yleiseurooppalaiset ilmailumääräyksetlaajentamalla

Ilmailualan ammatitVesiliikenteen ammatit


miespuolinenlaivassalentokoneessalentoemäntäkapteeninhovimestarinameklaritullivirkamiehiä”salonkiville”kokki- ja stuerttikouluissamerimiesammattikouluihinensiapuunpurseriksiHalpalentoyhtiötHoldingyhtiötKaikki lentoyhtiötKansalliset lentoyhtiötLentoyhtiökooditRahtilentoyhtiöTilauslentoyhtiötOneworldSkyTeamStar AllianceU-FLY AllianceValue AllianceVanilla AllianceIlmailuLentokoneteollisuusLentoliikenneA4AA4EAACOAAPAAEAAFRAAATAGATPCOELFAAERAIATAIATANICAOISTATRAARAAAKapteeniPerämiesToinen perämiesKolmas perämiesLentoemäntäStuerttiLentomekaanikkoLastaajaLentäjäPurseriDeadheadingMatkustusluokkaYkkösluokkaBusiness-luokkaPremium economyTuristiluokkaBuy on boardKymppikerhoLentokoneen istuinLentokoneen istuinpaikkakarttaLentokoneen WCLentokoneen viihdejärjestelmäLentokoneruokaMatkustamoOksennuspussiTarjoomoTupakointi lentokoneessaHalpalentoterminaaliKansainvälinen lentoasemaKiitotieKoneeseennousuLentoaseman raideyhteysLentokenttähotelliLentokoneen portaatLoungeLähtöporttiLähtöselvitysMatkustajasiltaPaikallislentoasemaSolmukohtaMaahantulokorttiMaastapoistumiskorttiMatkustusasiakirjaPassiRajavalvontaTimaticViisumiAulakuormaajaKadonnut matkatavaraKäsimatkatavaraMatkalaukkuhihnaMatkalaukkukärryMatkalaukkulukkoMatkalaukkutunnisteMatkatavaroiden kuljetinjärjestelmäMatkatavaroiden noutoalueSallittu matkatavaran määräHätäliukumäkiIkkunahätäuloskäyntiKansallinen ilmailuviranomainenLennonjohtoLentokoneen turvaohjeLentoasemaviranomainenLentokenttäpaloautoLentokenttäpoliisiMusta laatikkoPakkolaskuasentoSky marshalTurvallisuus lentokentälläTurvallisuusdemonstraatio lennollaCode sharingHinnoitteluperustetunnusKanta-asiakasohjelmaKoneeseennousukorttiLennon myöhästyminen ja peruminenLentoaikatauluLentolippuMaailman ympäri -lentolippuMatkailusivustoMatkatoimistoMatkustajan nimitietoOpen jaw -lippuSähköinen lippuVarasijaVarausjärjestelmäVarsovan sopimusYksisuuntainen matkustaminen






Stuertti lentokoneessa


Stuertti on miespuolinen miehistön jäsen, joka palvelee matkustajia laivassa tai lentokoneessa. Stuerttia vastaava nimike naisella lentokoneissa on lentoemäntä. Stuertin työhön kuuluu paljon asiakaspalvelua. Tärkein työtehtävä on huolehtia matkustajien turvallisuudesta. Lentokoneissa stuertti kuuluu matkustamomiehistöön.




Sisällysluettelo





  • 1 Laivojen stuertit


  • 2 Lentoliikenteen stuertit


  • 3 Tyypillisiä muodollisia vaatimuksia lentokoneen stuertille


  • 4 Lähteet


  • 5 Aiheesta muualla




Laivojen stuertit |


Laivoilla stuertti toimii taloushenkilöstön päällikkönä. Stuertti on päivätyöläinen eikä aja vahteja koska sitä ei ole katsottu normaalisti tarpeelliseksi; taloudenpidossa ja eritoten keittiöpuolen kirjanpidossa katsotaan olevan tarpeeksi työtä stuertille.


Lisäksi stuertti toimii kapteenin hovimestarina, kun laivalle tulee virka- tai muita vieraita, esimerkiksi meklari tai tullivirkamiehiä.


Kapteenin arkipäivän palvelusta huolehtii salonkipalvelija, ”salonkiville”, kun taas muulle päällystölle tarjoilee ”messikalle”.[1].


Stuertti toimii myös kokkien lähimpänä esimiehenä sekä huolehtii talouspuolen hankinnoista;[1] matkustajalaivoilla hänen esimiehenään on nykyisin purseri, josta joskus käytetään myös nimitystä intendentti.


1940-luvun puolenvälin säännösten mukaan suomalaisella kauppalaivalla piti olla stuertti, jos miehistöä on vähintään 28[1].
Naispuolista stuerttia kutsutaan toisinaan puhekielessä emännäksi tai emännöitsijäksi. Miespuolista stuerttia kutsutaan puhekielessä nimikkeillä stuju, trissa tai rissa.[2]


1940-luvun puolenvälin säännösten mukaan suomalaisella kauppalaivalla piti olla stuertti, jos miehistöä on vähintään 28[1]. Stuertteja koulutettiin Suomessa 1900-luvun alkupuolella erityisissä kokki- ja stuerttikouluissa, kunnes koulutus siirtyi 1960-luvulla merimiesammattikouluihin.[3][4]



Lentoliikenteen stuertit |


Stuertteja koulutetaan lentoyhtiöiden omilla kursseilla, joita järjestetään työvoiman tarpeen mukaan. Kurssit kestävät yleensä 6–8 viikkoa. Työ on usein epäsäännöllistä vuorotyötä. Lisäksi työhön lentoyhtiössä kuuluvat erilaiset säännöllisesti järjestettävät kertauskurssit mm. turvallisuuteen ja ensiapuun liittyvissä aiheissa.


Stuertti voi hakeutua tietyn työkokemuksen jälkeen purseriksi eli matkustamon esihenkilöksi. Stuertin koulutuksen sisältöä säädellään yleiseurooppalaisessa JAR-OPS 1 -ilmailumääräyksessä.



Tyypillisiä muodollisia vaatimuksia lentokoneen stuertille |


  • kokemusta asiakaspalvelutehtävistä

  • ikä 20–30 vuottalähde?

  • sopiva pituus

  • englannin kielen hyvä taito, muiden kielten osaaminen hyödyksi

  • riittävä näöntarkkuus

Vaatimukset vaihtelevat lentoyhtiöittäin.



Lähteet |



  1. abcd Siellä missä laivakokkeja tehdään. Helsingin Sanomat, 21.9.1946, s. 4. Näköislehden aukeama (tilaajille).


  2. Eero Pakkala (toim): Suomi ja meri, s. 76; WSOY, 1981. ISBN 951-0-10692-5


  3. Lemberg, Daniel: Opetuskeittiön haasteet tulevaisuudessa, s. 9. Opinnäytetyö.. Turku: Turun ammattikorkeakoulu, Palvelujen tuottaminen ja johtaminen, 2011. Teoksen verkkoversio (viitattu 4.6.2018).


  4. Kuolleita: Rehtori Suoma Palo. Helsingin Sanomat, 24.5.1983, s. 12. Näköislehden aukeama (tilaajille).



Aiheesta muualla |


  • Työvoimatoimiston MOL sivut : Stuertin ammattikuvaus

  • Työvoimatoimiston MOL sivut : Stuertin haastattelu

  • Opintoluotsi.fi : Haluatko stuertiksi?

  • Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry

  • Meriliitto.fi : Stuertti

  • Ilmailuhallinto : Yleiseurooppalaiset ilmailumääräykset





Tämä ilmailuun liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.






Popular posts from this blog

HP P840 HDD RAID 5 many strange drive faiuresHP SmartArray P400: How to repair failed logical drive?Reusing Raid 5 Drive?reliably and automatically determine connection path of physical position of HDD from /dev/sdX device fileHow to replace failed drive in RAID 5 array in HP DL380 G4 serverQuestions on increasing RAID 5 arrayRaid 10, Logical device are missingHP Code 341 “Physical Drive State: Predictive failure. This physical drive is predicted to fail soon.”HPE 1.92TB SATA 6G Mixed Use SFF SSD very slow compared to SAS HDD HP disksHP drive array “ready for rebuild” (RAID5)Hard Disc Failure or RAID Glitch

Jalkaväkirykmentti 49 (jatkosota) Sisällysluettelo Perustaminen | Keskittäminen | Komentaja(t) | Lähteet | NavigointivalikkoInfobox OKlaajentamalla

Can Not View Content Blocks due to require.js error - Magento 2 theme change Planned maintenance scheduled April 17/18, 2019 at 00:00UTC (8:00pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?get requirejs-config.js to load declared cdn's for jqueryOverride Magento/Checkout/view/frontend/web/js/view/shipping.js in custom theme not workingAdding Custom JS to Magento 2 Themerequire.js error on Magento 2Magento 2 require js throw errorMagento 2.1.2 regionUpdater js error on register.phtmlError loading popper.js on Magento 2 Theme (require js)requirejs error in my child themeIssue with bootstrap 4 in magento 2Magento 2 checkout page keeps on loading.In console,$.event.props is undefined in jquery.mobile.custom.js:44:2.How to clear that?Magento 2 Stuck on Checkout page