Consolidated B-32 Dominator Sisällysluettelo Tekniset tiedot | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoInfobox OK

Consolidatedin ilma-aluksetYhdysvaltalaiset pommikoneet1940-luvun pommikoneet


pommikoneYhdysvaltain armeijan ilmavoimienBoeing B-29 SuperfortresshevosvoimaisetkaksoistähtimoottoritTurboahdetutB-24 LiberatorB-36 Peacemaker




















Consolidated B-32 Dominator
B32.jpg
Tyyppi
pommikone
Alkuperämaa
Yhdysvaltain lippu Yhdysvallat
Valmistaja
Consolidated Aircraft
Ensilento
1942
Esitelty
1944
Valmistusmäärä
115
Valmistusvuodet
1944–1946
Infobox OK

Consolidated B-32 Dominator oli yhdysvaltalainen raskas strateginen pommikone. B-32 oli Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien (USAAF) toissijainen valinta, jonka kehittelyä jatkettiin siltä varalta ettei Boeing B-29 Superfortress olisi menestynyt.[1] Sen ensilento lennettiin 7. syyskuuta 1942, kaksi viikkoa ennen Boeing B-29:ää.


Dominatoreilla lennettiin vuonna 1945 muutamia taistelulentoja, mutta toisen maailmansodan päättyessä koneet vedettiin pois palveluskäytöstä.[1] Myös koneen valmistustilaukset peruutettiin, ja jo vuonna 1947 suurin osa valmistuneista ja keskeneräisistä koneista oli romutettu.[1] Yhtään kokonaista konetyypin edustajaa ei ole säilynyt.[1]


Nelimoottorisessa kaukopommittajassa oli samat 2 200 -hevosvoimaiset Wright R-3350 Duplex-Cyclone -kaksoistähtimoottorit kuin B-29:ssä. Turboahdetut moottorit aiheuttivat huoltoon ja käytettävyyteen liittyneitä ongelmia kummallakin konetyypillä.


Niin kutsutusti ylätasoisessa (siipien sijainti rungon yläosassa) B-32 Dominatorissa oli 10 hengen miehistö, ja sen edeltäjä oli B-24 Liberator ja seuraaja B-36 Peacemaker. Dominator-konetyyppiä valmistettiin 115 lentokonetta, ja niistä 40 oli TB-32 -koulutusversioita.[2] Toisen maailmansodan loppuun mennessä Dominator-kalusto oli vain kahden laivueen käytössä. Ne olivat 312. pommitusrykmenttiin kuuluneet 386. ja 387. pommituslaivueet.


Suoritusarvollisesti ei B-32 oleellisesti hävinnyt B-29:lle, joissain kohdin jopa ylitti tämän suoritusarvot. Koneissa kokeiltiin koelentovaiheessa yhdistelmäaseistusta, johon kuului 20 mm tykkejä ja 12,7 mm konekivääreitä, mutta tuotantoon päässeissä koneissa oli 10 kpl 12,7 mm konekivääreitä. Aseet oli sijoitettu viiteen torniin, joista kaksi oli asennettu rungon yläpintaan ja loput kolme koneen nokkaan, pohjaan ja perään. Tornit oli alun perin suunniteltu B-29:n tapaan keskuslaskimen avulla kauko-ohjatuiksi, mutta ne muutettiin teknisten vaikeuksien takia kuhunkin torniin sijoitetun ampujan ohjattaviksi.




Sisällysluettelo





  • 1 Tekniset tiedot


  • 2 Lähteet

    • 2.1 Viitteet



  • 3 Aiheesta muualla




Tekniset tiedot |


Lähde:lähde?


Yleiset ominaisuudet



  • Miehistö: 10


  • Pituus: &&&&&&&&&&&&&025.032000025,32 m


  • Kärkiväli: &&&&&&&&&&&&&041.015000041,15 m


  • Korkeus: &&&&&&&&&&&&&010.06000010,06 m


  • Siipipinta-ala: &&&&&&&&&&&&0132.0100000132,10 m²


  • Tyhjäpaino: &&&&&&&&&&027339.&&&&0027 339 kg


  • Voimalaite: &&&&&&&&&&&&&&04.&&&&004 × Wright R-3350-23 Cyclone -18-sylinteristä tähtimoottoria; &&&&&&&&&&&01641.&&&&001 641 kW (&&&&&&&&&&&02200.&&&&002 200 hv) per moottori

Suoritusarvot



  • Suurin nopeus: &&&&&&&&&&&&0575.&&&&00575 km/h


  • Lentomatka: &&&&&&&&&&&06115.&&&&006 115 km

Aseistus


  • 10 × 12,7 mm konekivääriä viidessä tornissa

  • 9 072 kg pommeja sisäisesti pommikuiluissa


Lähteet |


  • Mondey, David: The Hamlyn Conside Guide to American Aircraft of World War II (englanniksi) ISBN 0-7858-1361-6 (ensipainos 1982)


Viitteet |



  1. abcd http://www.joebaugher.com/usaf_bombers/b32.html


  2. Mondey: s. 56



Aiheesta muualla |


  • http://www.joebaugher.com/usaf_bombers/b32.html

  • http://www.nationalmuseum.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=2535

  • http://rarehistoricalphotos.com/b-32-bomber-factory-fort-worth-texas1944/

  • http://www.aviastar.org/air/usa/cons_dominator.php

  • http://worldwar2headquarters.com/HTML/aircraft/americanAircraft/b32.html


  • http://www.ww2aircraft.net/forum/aviation/little-late-32-dominator-1775.html (kuvitettu webforum)


  • http://www.j-aircraft.com/research/stories/b32.html (liittyy Saburo Sakaihin)

  • http://www.depot41.com/B32.htm


Popular posts from this blog

Disable / Remove link to Product Items in Cart Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How can I limit products that can be bought / added to cart?Remove item from cartHide “Add to Cart” button if specific products are already in cart“Prettifying” the custom options in cart pageCreate link in cart sidebar to view all added items After limit reachedLink products together in checkout/cartHow to Get product from cart and add it againHide action-edit on cart page if simple productRemoving Cart items - ObserverRemove wishlist items when added to cart

Adjektiivitarina Tarinan tekeminen | Esimerkki: ennen | Esimerkki: jälkeen | Navigointivalikko

HP P840 HDD RAID 5 many strange drive faiuresHP SmartArray P400: How to repair failed logical drive?Reusing Raid 5 Drive?reliably and automatically determine connection path of physical position of HDD from /dev/sdX device fileHow to replace failed drive in RAID 5 array in HP DL380 G4 serverQuestions on increasing RAID 5 arrayRaid 10, Logical device are missingHP Code 341 “Physical Drive State: Predictive failure. This physical drive is predicted to fail soon.”HPE 1.92TB SATA 6G Mixed Use SFF SSD very slow compared to SAS HDD HP disksHP drive array “ready for rebuild” (RAID5)Hard Disc Failure or RAID Glitch