GLFW Sisällysluettelo GLFW:n tukemat järjestelmät | GLFW:n pääominaisuudet | Katso myös | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoGLFW:n kotisivuOpenGL:n kotisivulaajentamalla

Ohjelmointirajapinnat


C++OpenGLohjelmointiakäyttöjärjestelmänOpenGLOpenGL




GLFW (GL Frame Work) on alustariippumaton C-ohjelmointirajapinta C/C++-ohjelmointikielelle. Sen on tehnyt Marcus Geelnard. GLFW on tarkoitettu helpottamaan OpenGL-ohjelmointia. Se on pääasiallisesti suunnattu peliohjelmointiin, mutta soveltuu hyvin muihinkin käyttötarkoituksiin. GLFW luo yleisen rajapinnan erilaisiin käyttöjärjestelmän prosesseihin, joita OpenGL ei osaa kutsua. Näihin kuuluvat muun muassa ikkunoiden avaus, käyttäjän syötteet, ajastimet, säikeistys ja niin edelleen. Näiden prosessien kutsut ovat erilaisia eri käyttöjärjestelmissä. GLFW:n avulla näitä prosesseja voidaan kutsua samalla tavalla kaikissa tuetuissa järjestelmissä. Tämä mahdollistaa suoraan eri järjestelmille käännettävissä olevan OpenGL-pohjaisen grafiikkaohjelman koodin luomisen.




Sisällysluettelo





  • 1 GLFW:n tukemat järjestelmät


  • 2 GLFW:n pääominaisuudet


  • 3 Katso myös


  • 4 Aiheesta muualla




GLFW:n tukemat järjestelmät |


  • Microsoft Windows

  • Linux


  • SGI IRIX (v5.3+)

  • FreeBSD


  • Sun Solaris/SunOS

  • QNX

  • Apple Mac OS X (v10.2+)


  • AmigaOS (v3.1+)

  • MS-DOS


GLFW:n pääominaisuudet |


  • Helppokäyttöinen ja selkeä rajapinta (samantapainen kuin OpenGL:ssä).

  • Yksi kokoruutu/ikkuna kerrallaan auki (myöhemmissä versioissa tuki useammille).

  • Hiiri-, näppäimistö- ja peliohjainsyötteet.

  • Ajastimet

  • Moniprosessituki (multithreading).

  • Tekstuurien lataus (tga-kuva).

  • Hyvä käännettävyys/yhteensopivuus eri järjestelmissä (portability).


Katso myös |



  • OpenGL Open Graphics Library


  • GLUT Graphics Library Utility Toolkit


  • SDL Simple Direct Media Layer


Aiheesta muualla |


  • GLFW:n kotisivu

  • OpenGL:n kotisivu


Tämä tietotekniikkaan liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.







Popular posts from this blog

HP P840 HDD RAID 5 many strange drive faiuresHP SmartArray P400: How to repair failed logical drive?Reusing Raid 5 Drive?reliably and automatically determine connection path of physical position of HDD from /dev/sdX device fileHow to replace failed drive in RAID 5 array in HP DL380 G4 serverQuestions on increasing RAID 5 arrayRaid 10, Logical device are missingHP Code 341 “Physical Drive State: Predictive failure. This physical drive is predicted to fail soon.”HPE 1.92TB SATA 6G Mixed Use SFF SSD very slow compared to SAS HDD HP disksHP drive array “ready for rebuild” (RAID5)Hard Disc Failure or RAID Glitch

Can Not View Content Blocks due to require.js error - Magento 2 theme change Planned maintenance scheduled April 17/18, 2019 at 00:00UTC (8:00pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?get requirejs-config.js to load declared cdn's for jqueryOverride Magento/Checkout/view/frontend/web/js/view/shipping.js in custom theme not workingAdding Custom JS to Magento 2 Themerequire.js error on Magento 2Magento 2 require js throw errorMagento 2.1.2 regionUpdater js error on register.phtmlError loading popper.js on Magento 2 Theme (require js)requirejs error in my child themeIssue with bootstrap 4 in magento 2Magento 2 checkout page keeps on loading.In console,$.event.props is undefined in jquery.mobile.custom.js:44:2.How to clear that?Magento 2 Stuck on Checkout page

Jalkaväkirykmentti 49 (jatkosota) Sisällysluettelo Perustaminen | Keskittäminen | Komentaja(t) | Lähteet | NavigointivalikkoInfobox OKlaajentamalla