GLFW Sisällysluettelo GLFW:n tukemat järjestelmät | GLFW:n pääominaisuudet | Katso myös | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoGLFW:n kotisivuOpenGL:n kotisivulaajentamalla

Multi tool use
Multi tool use

Ohjelmointirajapinnat


C++OpenGLohjelmointiakäyttöjärjestelmänOpenGLOpenGL




GLFW (GL Frame Work) on alustariippumaton C-ohjelmointirajapinta C/C++-ohjelmointikielelle. Sen on tehnyt Marcus Geelnard. GLFW on tarkoitettu helpottamaan OpenGL-ohjelmointia. Se on pääasiallisesti suunnattu peliohjelmointiin, mutta soveltuu hyvin muihinkin käyttötarkoituksiin. GLFW luo yleisen rajapinnan erilaisiin käyttöjärjestelmän prosesseihin, joita OpenGL ei osaa kutsua. Näihin kuuluvat muun muassa ikkunoiden avaus, käyttäjän syötteet, ajastimet, säikeistys ja niin edelleen. Näiden prosessien kutsut ovat erilaisia eri käyttöjärjestelmissä. GLFW:n avulla näitä prosesseja voidaan kutsua samalla tavalla kaikissa tuetuissa järjestelmissä. Tämä mahdollistaa suoraan eri järjestelmille käännettävissä olevan OpenGL-pohjaisen grafiikkaohjelman koodin luomisen.




Sisällysluettelo





  • 1 GLFW:n tukemat järjestelmät


  • 2 GLFW:n pääominaisuudet


  • 3 Katso myös


  • 4 Aiheesta muualla




GLFW:n tukemat järjestelmät |


  • Microsoft Windows

  • Linux


  • SGI IRIX (v5.3+)

  • FreeBSD


  • Sun Solaris/SunOS

  • QNX

  • Apple Mac OS X (v10.2+)


  • AmigaOS (v3.1+)

  • MS-DOS


GLFW:n pääominaisuudet |


  • Helppokäyttöinen ja selkeä rajapinta (samantapainen kuin OpenGL:ssä).

  • Yksi kokoruutu/ikkuna kerrallaan auki (myöhemmissä versioissa tuki useammille).

  • Hiiri-, näppäimistö- ja peliohjainsyötteet.

  • Ajastimet

  • Moniprosessituki (multithreading).

  • Tekstuurien lataus (tga-kuva).

  • Hyvä käännettävyys/yhteensopivuus eri järjestelmissä (portability).


Katso myös |



  • OpenGL Open Graphics Library


  • GLUT Graphics Library Utility Toolkit


  • SDL Simple Direct Media Layer


Aiheesta muualla |


  • GLFW:n kotisivu

  • OpenGL:n kotisivu


Tämä tietotekniikkaan liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.







ydGGknbGE sqsaTn,3
Qmj 6Wd8l

Popular posts from this blog

Disable / Remove link to Product Items in Cart Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How can I limit products that can be bought / added to cart?Remove item from cartHide “Add to Cart” button if specific products are already in cart“Prettifying” the custom options in cart pageCreate link in cart sidebar to view all added items After limit reachedLink products together in checkout/cartHow to Get product from cart and add it againHide action-edit on cart page if simple productRemoving Cart items - ObserverRemove wishlist items when added to cart

Adjektiivitarina Tarinan tekeminen | Esimerkki: ennen | Esimerkki: jälkeen | Navigointivalikko

HP P840 HDD RAID 5 many strange drive faiuresHP SmartArray P400: How to repair failed logical drive?Reusing Raid 5 Drive?reliably and automatically determine connection path of physical position of HDD from /dev/sdX device fileHow to replace failed drive in RAID 5 array in HP DL380 G4 serverQuestions on increasing RAID 5 arrayRaid 10, Logical device are missingHP Code 341 “Physical Drive State: Predictive failure. This physical drive is predicted to fail soon.”HPE 1.92TB SATA 6G Mixed Use SFF SSD very slow compared to SAS HDD HP disksHP drive array “ready for rebuild” (RAID5)Hard Disc Failure or RAID Glitch