Ilta Andrén kanssa Juoni | Tuotanto | Lähteet | NavigointivalikkoIMDbElonetInfobox OKNimi-testi OKThe Best 1,000 Movies Ever MadeKeskustelun edellytyksistäFamous Comedian, “Dangerous” Playwright. Ubiquitous on film and TV, Wallace Shawn writes plays that pack the house—with 20.Wallace Shawn – Film – Random RolesWhen Noah Met Wally

Louis Mallen ohjaamat elokuvatYhdysvaltalaiset elokuvatVuoden 1981 elokuvatDraamaelokuvat


Louis MallendraamaelokuvaAndré GregorynWallace ShawninJeri SopanenJerzy GrotowskinPikku prinssinSaharassaIntiaanFindhornBelgradiinIsraeliinRichard AvedoninLong IslandillaAlbert SpeeriinMount Everestille





























Ilta Andrén kanssa
My Dinner with André
Ilta Andren kanssa videokansi.jpg
Ohjaaja
Louis Malle
Käsikirjoittaja
André Gregory
Wallace Shawn
Tuottaja
George W. George
Säveltäjä
Jean-Claude Petit
Kuvaaja
Jeri Sopanen
Pääosat
André Gregory
Wallace Shawn
Valmistustiedot
Ensi-ilta
1981 (Suomessa 1985)
Kesto
112 min
Alkuperäiskieli
englanti
Aiheesta muualla
IMDb
Elonet

Infobox OKNimi-testi OK

Ilta Andrén kanssa (My Dinner with André) on Louis Mallen ohjaama draamaelokuva vuodelta 1981. Se koostuu kahden teatterimiehen, enemmän tai vähemmän itseään esittävien André Gregoryn ja Wallace Shawnin kahdenkeskisestä keskustelusta yhden ravintolaillallisen aikana. He myös käsikirjoittivat elokuvan. Pääkuvaajana pienimuotoisessa tuotannossa toimi amerikansuomalainen Jeri Sopanen.


The New York Timesin kriitikot valitsivat Illan Andrén kanssa vuonna 2004 yhdeksi kaikkien aikojen tuhannesta parhaasta elokuvasta maailmassa.[1]



Juoni |


Keski-ikäinen teatteriohjaaja Wally kävelee New Yorkin kadulla ja esittelee itsensä kertojanäänen kautta. Hän kertoo olevansa menossa illalliselle vanhan ystävän Andrén kutsumana, vaikkei häntä juuri huvittaisi. Hän kertoo olleensa rikkaan perheen taksilla ajeleva lapsi, joka täytti elämänsä musiikilla ja taiteella. Nyt hän näkee itsensä epäonnisena näytelmäkirjailijana ja teatteriohjaajana, joka on ryhtynyt näyttelijäksi ja on nyt työtön ja rahaton 36-vuotias. Hän kertoo naisystävänsä Debbyn käyvän kolmena iltana viikossa tarjoilemassa elättääkseen heidät. Ettei joutuisi puhumaan Andrélle tilanteestaan, Wally päättää selviytyä illasta tekemällä koko ajan kysymyksiä Andrélle.


Wallyn ja Andrén tavatessa käy ilmi, etteivät he ole olleet tekemisissä pitkään aikaan. Wally kertoo lyhyesti omasta tilanteestaan ennen kuin saa yhtä vastahakoiselta tuntuvan Andrén kertomaan, mitä on tehnyt viime vuosina. Elokuvan alkupuoli keskittyykin Andrén kertomuksiin Jerzy Grotowskin kokeellisesta teatterikommuunista Puolan metsissä, Saint-Éxuperyn Pikku prinssin harjoituksista Saharassa japanilaisen munkin kanssa, jonka sitten toi New Yorkiin asumaan perheensä kanssa puoleksi vuodeksi, matkoistaan Intiaan ja Skotlannin Findhorn-yhteisöön, Belgradiin, Israeliin ja Richard Avedonin kartanoon Long Islandilla, jossa hän koki monimutkaisen uudelleensyntymisrituaalin.


Pääruoan saapuessa André vertaa kevyen ironisesti itseään natsiarkkitehti Albert Speeriin, joka myös tunsi olevansa tavallisten ihmisten arkisten murheiden yläpuolella. Vähitellen Wally alkaa kysymysten sijasta puhua itsekin. Hän kyseenalaistaa Andrén vuosia jatkuneen todellisuuspaon ja jopa väittää tämän tuhlanneen vuosia elämästään. André taas on sitä mieltä, että tapoihinsa juuttuminen on pahinta mitä ihminen voi tehdä itselleen. Wally mainitsee että hän ja Debbie hankkivat hiljattain lämmittävän sähköhuovan, mitä André pitää pahempana pakona kylmästä todellisuudesta kuin hänen omat seikkailunsa. Wally sanoo teatterin voivan auttaa ihmisiä sietämään todellisuutta vähän helpommin kuin Andrén tavalla, kulkemalla ympäri maailmaa oudoissa vaihtoehtoyhteisöissä tai vaikka kiipeämällä Mount Everestille. André kertoo epäilevänsä, että rahapiirien salaliitto tietoisesti tyhmentää ihmisiä. Hän kertoo tavanneensa ruotsalaisen fyysikon Gustaf Björnstrandin, jolla oli samansuuntaisia ajatuksia. Hän sanoo Findhornin olevan yksi uusista luostarien kaltaisista paikoista, joihin ihmiset voivat paeta elämää, joka on tekemässä heistä robotteja.


Miesten odotellessa espressojaan Wally lopulta haluaa kertoa Andrélle mitä todella ajattelee tämän tarinoista ja tavasta elää. Hän sanoo, ettei pohjimmiltaan ymmärrä mistä André oikein puhuu, koska itse nauttii valtavasti pienistä arkisista asioista tavallisessa porvarillisessa elämässään. Hän sanoo sellaisten yhteisöjen, joissa André on elänyt, olevan suunniteltu ihmisille jotka haluavat kokea täydellisen tarkoituksettomuuden. André puolustautuu sanomalla, että valtaosa ihmisistä pakenee älyllistä elämää työhön, tylsään parisuhteeseen tai muihin olosuhteisiin joissa voivat toimia robotin tavoin.


Miehet jatkavat hyväntahtoista väittelyään elämän suurista kysymyksistä, kunnes huomaavat ravintolan tyhjentyneen muista asiakkaista. Andrë maksaa laskun, ja Wally ajaa taksissa kotiin. Hän sanoo tavanneensa kotona Debbien ja kertoneensa tälle heti illastaan Andrén kanssa.[2]



Tuotanto |


Shawn kertoo Harvard Magazine -lehdessä, miten hän ja Andre Gregory ajattelivat puhuviin päihin perustuvan elokuvaideansa kiinnostavan korkeintaan julkisia televisiokanavia, ja saivatkin apurahan The Corporation for Public Broadcasting -yhtiöltä käsikirjoituksen tekoon. Hän ja Gregory tapasivat usean kuukauden ajan muutaman kerran viikossa ja nauhoittivat keskustelujaan. Niiden pohjalta syntyi käsikirjoitus, jota miehet harjoittelivat ja esittivät sitten kolmen viikon ajan 60 hengen salissa Lontoon Royal Court Theatressa.[3] Louis Malle kuuli hankkeesta ja tarjoutui tulemaan mukaan juuri kun Shawn ja Gregory olivat miettimässä ohjaajavalintaa.[4][5]



Lähteet |



  1. The Best 1,000 Movies Ever Made, The New York Times. Perustuu teokseen The New York Times Guide to the Best 1,000 Movies Ever Made, St. Martin's Griffin 2004. Viitattu 5.7.2016.


  2. Silja Rantanen: Keskustelun edellytyksistä, Taide 3/2009. Viitattu 14.3.2014.


  3. Craig Lambert: Famous Comedian, “Dangerous” Playwright. Ubiquitous on film and TV, Wallace Shawn writes plays that pack the house—with 20. Harvard Magazine maalis-huhtikuu 2011. Viitattu 15.3.2014.


  4. Nathan Rabin: Wallace Shawn – Film – Random Roles, The A.V. Club 2009. Viitattu 15.3.2014.


  5. When Noah Met Wally, The Criterion Collection 1.7.2009. Viitattu 15.3.2014.








Popular posts from this blog

Disable / Remove link to Product Items in Cart Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How can I limit products that can be bought / added to cart?Remove item from cartHide “Add to Cart” button if specific products are already in cart“Prettifying” the custom options in cart pageCreate link in cart sidebar to view all added items After limit reachedLink products together in checkout/cartHow to Get product from cart and add it againHide action-edit on cart page if simple productRemoving Cart items - ObserverRemove wishlist items when added to cart

Helsingin valtaus Sisällysluettelo Taustaa | Yleistä sotatoimista | Osapuolet | Taistelut Helsingin ympäristössä | Punaisten antautumissuunnitelma | Taistelujen kulku Helsingissä | Valtauksen jälkeen | Tappiot | Muistaminen | Kirjallisuutta | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoTeoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioGoogle BooksSisällissota Helsingissä päättyi tasan 95 vuotta sittenSaksalaisten ylivoima jyräsi punaisen HelsinginSuomalaiset kuvaavat sotien jälkiä kaupungeissa – katso kuvat ja tarinat tutuilta kulmiltaHelsingin valtaus 90 vuotta sittenSaksalaiset valtasivat HelsinginHyökkäys HelsinkiinHelsingin valtaus 12.–13.4. 1918Saksalaiset käyttivät ihmiskilpiä Helsingin valtauksessa 1918Teoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioSaksalaiset hyökkäävät Etelä-SuomeenTaistelut LeppävaarassaSotilaat ja taistelutLeppävaara 1918 huhtikuussa. KapinatarinaHelsingin taistelut 1918Saksalaisten voitonparaati HelsingissäHelsingin valtausta juhlittiinSaksalaisten Helsinki vuonna 1918Helsingin taistelussa kaatuneet valkokaartilaisetHelsinkiin haudatut taisteluissa kaatuneet punaiset12.4.1918 Helsingin valtauksessa saksalaiset apujoukot vapauttavat kaupunginVapaussodan muistomerkkejä Helsingissä ja pääkaupunkiseudullaCrescendo / Vuoden 1918 Kansalaissodan uhrien muistomerkkim

Adjektiivitarina Tarinan tekeminen | Esimerkki: ennen | Esimerkki: jälkeen | Navigointivalikko