Firenzen raitiotieliikenne Historia | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoInfobox OKLine 1Linea 1 - Statistiche passeggeri 20151865-18901913-19341945-19662000-2005Linee 2 e 3 della nuova tramvia di FirenzeVirallinen kotisivuFirenzen kaupungin sivusto raitiotiestä

Multi tool use
Multi tool use

FirenzeItalian raitiotieliikenne


FirenzenPratoonPoggio a CaianoonToinen maailmansotaScandicciinPeretolan lentoasemalle
























Rete tranviaria di Firenze

Raitiovaunu Firenzessä
Raitiovaunu Firenzessä
Tyyppi
raitiotie
Sijainti
Firenze, Italia
Avattu
2010[1]
Pituus
7,4 km [1]
Pysäkit
14[1]
Linjoja
1
Raideleveys
1 435 mm
Operaattori(t)
GEST
Matkoja vuodessa
13 049 000 (2015)[2]
Infobox OK


Firenzen raitiotieverkoston suunnitelma. Nykyisin linja 1 (punainen) on toistaiseksi ainoa rakennettu.


Firenzen raitiotieliikenne on yksi Firenzen julkisen liikenteen muodoista.



Historia |


Kaupungissa avattiin hevosraitiotie vuonna 1879, jolla yhdistettiin Peretola sekä kaupungin keskusta. Vuotta myöhemmin linjaa laajennettiin Pratoon ja Poggio a Caianoon. 1930-luvulla linjaa ylläpitänyt yritys ajautui konkurssiin. Tätä ennen kaupungin liikenteeseen olivat ilmestyneet linja-autot.[3][4]


Toinen maailmansota vaurioitti linjastoa pahoin ja se saatiin kunnostettua vasta 1950-luvun alussa. Liikennöinti raitioteillä lopetettiin kuitenkin lopullisesti vuonna 1958.[5]


2000-luvun alussa raitiotieliikennöinti päätettiin aloittaa kaupungissa uudestaan ja uuden linjan rakennustyöt aloitettiin vuonna 2005. Linja rakennettiin Firenzestä Scandicciin.[6]


Lisäksi kaupungissa on suunniteltu kahden muun raitiotielinjan rakentamista. Linja 2 veisi Peretolan lentoasemalle ja linja 3 keskustasta pohjoiseen.[7]



Lähteet |



  1. abc Line 1 comune.fi.it. Viitattu 6.2.2017. (italiaksi)


  2. Linea 1 - Statistiche passeggeri 2015 comune.fi.it. Viitattu 6.2.2017. (italiaksi)


  3. 1865-1890 ataf.net. Viitattu 6.2.2017. (italiaksi)


  4. 1913-1934 ataf.net. Viitattu 6.2.2017. (italiaksi)


  5. 1945-1966 ataf.net. Viitattu 6.2.2017. (italiaksi)


  6. 2000-2005 ataf.net. Viitattu 6.2.2017. (italiaksi)


  7. Linee 2 e 3 della nuova tramvia di Firenze ctc-coop.com. Viitattu 6.2.2017. (italiaksi)



Aiheesta muualla |



Commons


Wikimedia Commonsissa on kuvia tai muita tiedostoja aiheesta Firenzen raitiotieliikenne.



  • Virallinen kotisivu (italiaksi)


  • Firenzen kaupungin sivusto raitiotiestä (englanniksi)


EYTJV1g,u47L7,h
s wWGITy,vUQcLM YdHh2B75d0,J5O 1,hMcfdZnKu,x44bd3 xyUYM VPqMKdQgAQssv,Toz01A ZrXAt Hyvpilx,FW,IU8k,Z7uGcnWXGEWy

Popular posts from this blog

Disable / Remove link to Product Items in Cart Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How can I limit products that can be bought / added to cart?Remove item from cartHide “Add to Cart” button if specific products are already in cart“Prettifying” the custom options in cart pageCreate link in cart sidebar to view all added items After limit reachedLink products together in checkout/cartHow to Get product from cart and add it againHide action-edit on cart page if simple productRemoving Cart items - ObserverRemove wishlist items when added to cart

HP P840 HDD RAID 5 many strange drive faiuresHP SmartArray P400: How to repair failed logical drive?Reusing Raid 5 Drive?reliably and automatically determine connection path of physical position of HDD from /dev/sdX device fileHow to replace failed drive in RAID 5 array in HP DL380 G4 serverQuestions on increasing RAID 5 arrayRaid 10, Logical device are missingHP Code 341 “Physical Drive State: Predictive failure. This physical drive is predicted to fail soon.”HPE 1.92TB SATA 6G Mixed Use SFF SSD very slow compared to SAS HDD HP disksHP drive array “ready for rebuild” (RAID5)Hard Disc Failure or RAID Glitch

Adjektiivitarina Tarinan tekeminen | Esimerkki: ennen | Esimerkki: jälkeen | Navigointivalikko