USS Enterprise (CVN-65) Sisällysluettelo Käytöstä poistaminen | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoInfobox OKUSS Enterpriseuscarriers.netVirallinen kotisivuLennosto

Yhdysvaltain laivaston lentotukialukset


Yhdysvaltain laivastollelentotukialusYhdysvaltain laivastossaUSS Long BeachinUSS NautilusForrestal-luokkaan1952Harry TrumanKorean sota24. syyskuuta19602. joulukuuta1960Välimerelle1962toinen laivastoKuubaaKuuban kriisinBremertonissaF-14 Tomcat14. tammikuuta1969rakettiUSS Forrestal1967TonkininlahdellaJapanissaPersianlahdelle




Tämä artikkeli kertoo Yhdysvaltain laivaston ensimmäisestä ydinkäyttöisestä lentotukialuksesta. Muita samannimisiä aluksia, katso USS Enterprise.
































USS Enterprise (CVN-65)

USS Enterprise
USS Enterprise
Naval Jack of the United States.svg
Aluksen vaiheet
Rakentaja
Newport News Shipbuilding and Drydock Company
Kölinlasku
4. helmikuuta 1958
Laskettu vesille
24. syyskuuta 1960
Palveluskäyttöön
25. marraskuuta 1961
Palveluskäytöstä
3. helmikuuta 2017
Tekniset tiedot
Uppouma
93 500 t
Pituus
342,3 m
Leveys
40,5 m
Syväys
11,9 m
Koneteho
280 000 shp (210 MW)
Nopeus
yli 30 solmua
Miehistöä
yli 5 000
Aseistus
2 x Sea Sparrow
2 x RAM
3 x 20 mm CIWS Phalanx
85 lentokonetta
Infobox OK

USS Enterprise CVN-65 (alun perin CVAN-65) luovutettiin Yhdysvaltain laivastolle vuonna 1961, jolloin se oli maailman ensimmäinen ydinkäyttöinen lentotukialus ja toinen ydinkäyttöinen pinta-alus Yhdysvaltain laivastossa risteilijä USS Long Beachin valmistuttua muutamaa kuukautta aiemmin. (Ydinkäyttöinen sukellusvene USS Nautilus otettiin käyttöön 1954 ja Neuvostoliiton siviilikäytössä oleva jäänmurtaja Lenin 1957.) Alus on ainoa Enterprise-luokan alus.


Alus perustuu edeltävään Forrestal-luokkaan. Siinä käytettiin melko konservatiivista tekniikkaa. A2W-ydinreaktoreita oli peräti kahdeksan ja ne pyörittävät neljää potkuriakselia. Reaktorit on sijoitettu aiempien lentotukialusten kattilahuoneiden paikalle. Koska ydinkäyttöinen alus ei tarvitse polttoainetankkeja omaa koneistoaan varten, säästynyt tila mahdollisti kaksinkertaiset lentopolttoainevarastot, mahdollistaen yhtäjaksoisen lentotoimintaan 12 vuorokauden ajan. Aluksen huippunopeus oli 35 solmua ja reaktorien polttoainesauvojen vaihtoväli viisi vuotta.[1]


Alun perin suunniteltiin kuuden Enterprise-luokan aluksen rakentamista. Alustyypin korkean hinnan johdosta viittä muuta ei lopulta edes tilattu.


Ydinkäyttöistä lentotukialusta suunniteltiin jo 1952, jolloin laivasto nimitti Newport News Shipbuilding and Drydock Companyn suunnittelemaan aluksen ja Westinghousen suunnittelemaan reaktorit. Alun perin presidentti Harry Truman hyväksyi 1950 suunnitelman, mutta se leikattiin budjetista 1953, kun ydinkäyttöisten alusten karkaava hinta sai kongressin ja puolustusministeriön kyseenalaistamaan niiden käyttökelpoisuuden. Korean sota antoi amiraali Rickoverille mahdollisuuden puolustaa hanketta ja sitä jatkettiin 1954.[1]




USS Enterprise CVN-65 (taka-alalla) ja Ranskan laivaston lentotukialus FS Charles de Gaulle.


Alus laskettiin vesille 24. syyskuuta 1960 ja sen ensimmäinen reaktori käynnistettiin 2. joulukuuta 1960. Ensimmäiseen tehtäväänsä se lähetettiin Välimerelle 1962. Loppuvuodesta USS Enterprise ja toinen laivasto määrättiin saartamaan Kuubaa Kuuban kriisin yhteydessä. Kriisin jälkeen Enterprise palasi 6. laivastoon Välimerelle.[1]


Ensimmäinen huolto ja polttoaineen vaihto suoritettiin lokakuussa 1964. Vuonna 1973 Vietnamin aselevon jälkeen alus huollettiin Bremertonissa Washingtonissa tukemaan laivaston uusinta F-14 Tomcat -lentokonetta.[1]




Sisällysluettelo





  • 1 USS Enterprisen onnettomuus


  • 2 Käytöstä poistaminen


  • 3 Lähteet

    • 3.1 Viitteet



  • 4 Aiheesta muualla




USS Enterprisen onnettomuus |




USS Enterprisen tulipalo 14.1.1969.


14. tammikuuta 1969 laivalla tapahtui onnettomuus. Mk.32 -tyypin Zuni -raketti laukesi aiheuttaen 27 merisotilaan kuoleman. Sen lisäksi 314 henkilöä haavoittui ja 15 lentokonetta tuhoutui.[2] Sitä ennen oli suunnilleen vastaavanlainen, mutta vielä tätäkin tuhoisampi turma tapahtunut USS Forrestal:illa, vuonna 1967 Tonkininlahdella.


Enterprisen vierailut Japanissa 1964 ja 1968 aiheuttivat maiden välien kiristymistä ja opiskelijamielenosoituksia sitä vastaan.[1]
Alkuvuodesta 2012 Enterprise lähetettiin viimeiselle partiomatkalle Persianlahdelle.[3]





Käytöstä poistaminen |


Alus poistettiin aktiivisesta palveluksesta 1. joulukuuta 2012 Norfolkin laivastotukikohdassa. Aluksen varastojen tyhjentäminen alkoi 3. joulukuuta ja sen valmistaminen ydinpolttoaineen poistoon aloitettiin. Alus hinattiin 20. kesäkuuta 2013 Huntington Ingalls Industriesille käytöstä poistamista varten, jolloin sen kahdeksasta reaktoriytimestä poistetaan ydinpolttoaine. Alus poistettiin 3. helmikuuta 2017 virallisesti palveluksesta Newport Newsissä ja samalla se poistettiin alusluettelosta.[4]


Enterprisen museointia suunniteltiin mutta mm. ydinreaktorien aiheuttaman turvallisuusriskin johdosta alus päätettiin romuttaa.


Aluksella on lempinimet The Big E, Mobile Chernobyl ja Three-Quarter Mile Island.



Lähteet |



  • USS Enterprise (englanniksi)


Viitteet |



  1. abcde Globalsecurity


  2. http://www.history.com/this-day-in-history/explosion-rocks-uss-enterprise


  3. http://www.washingtontimes.com/news/2012/jan/22/us-keep-11-aircraft-carriers-show-sea-power/?page=all


  4. uscarriers.net



Aiheesta muualla |



  • Commons-logo.svg Kuvia tai muita tiedostoja aiheesta USS Enterprise (CVN-65) Wikimedia Commonsissa

  • Virallinen kotisivu (englanniksi)


  • Lennosto (englanniksi)






US Naval Jack 48 stars.svg
Edeltäjä:
Kitty Hawk -luokka

Yhdysvaltain laivaston lentotukialukset
Seuraaja:
Nimitz-luokka

Popular posts from this blog

Disable / Remove link to Product Items in Cart Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How can I limit products that can be bought / added to cart?Remove item from cartHide “Add to Cart” button if specific products are already in cart“Prettifying” the custom options in cart pageCreate link in cart sidebar to view all added items After limit reachedLink products together in checkout/cartHow to Get product from cart and add it againHide action-edit on cart page if simple productRemoving Cart items - ObserverRemove wishlist items when added to cart

Helsingin valtaus Sisällysluettelo Taustaa | Yleistä sotatoimista | Osapuolet | Taistelut Helsingin ympäristössä | Punaisten antautumissuunnitelma | Taistelujen kulku Helsingissä | Valtauksen jälkeen | Tappiot | Muistaminen | Kirjallisuutta | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoTeoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioGoogle BooksSisällissota Helsingissä päättyi tasan 95 vuotta sittenSaksalaisten ylivoima jyräsi punaisen HelsinginSuomalaiset kuvaavat sotien jälkiä kaupungeissa – katso kuvat ja tarinat tutuilta kulmiltaHelsingin valtaus 90 vuotta sittenSaksalaiset valtasivat HelsinginHyökkäys HelsinkiinHelsingin valtaus 12.–13.4. 1918Saksalaiset käyttivät ihmiskilpiä Helsingin valtauksessa 1918Teoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioSaksalaiset hyökkäävät Etelä-SuomeenTaistelut LeppävaarassaSotilaat ja taistelutLeppävaara 1918 huhtikuussa. KapinatarinaHelsingin taistelut 1918Saksalaisten voitonparaati HelsingissäHelsingin valtausta juhlittiinSaksalaisten Helsinki vuonna 1918Helsingin taistelussa kaatuneet valkokaartilaisetHelsinkiin haudatut taisteluissa kaatuneet punaiset12.4.1918 Helsingin valtauksessa saksalaiset apujoukot vapauttavat kaupunginVapaussodan muistomerkkejä Helsingissä ja pääkaupunkiseudullaCrescendo / Vuoden 1918 Kansalaissodan uhrien muistomerkkim

Adjektiivitarina Tarinan tekeminen | Esimerkki: ennen | Esimerkki: jälkeen | Navigointivalikko