Moottoritorpedovene Vasama Sisällysluettelo Rakentaminen | Palveluskäyttö Suomessa | Lähteet | NavigointivalikkoInfobox OK
Suomen merivoimien torpedoveneet
Neuvostoliiton laivastossaSuomen merivoimissaLeningradissajatkosodassa1941BorstölleVironHankoonkonetykkisavutuslaite1941194219431944
Moottoritorpedovene Vasama | |
---|---|
Alustyyppi | Moottoritorpedovene |
Miehistö | 1 + 10 |
Telakka | Neuvostoliitto |
Valmistumisvuosi | 1941 |
Käyttöönotto | Suomen merivoimille 1942 |
Poistettu käytöstä | - |
Mitat | |
Uppouma | 35 tonnia |
Pituus | 21,7 m |
Leveys | 3,9 m |
Syväys | 0,6 m |
Nopeus | 34 solmua |
Toimintasäde | - |
Voimanlähde | |
Koneisto | - |
Teho | - |
Aseistus | |
Aseistus | 2 x 450 mm torpedoa myöhemmin 1 x 40 mm Madsen 1 x 20 mm Madsen 2 x 12,7 mm konekivääriä |
Infobox OK |
Moottoritorpedovene Vasama (Neuvostoliiton laivastossa TK 52) oli Suomen merivoimissa palvellut moottoritorpedovene ja myöhemmin partiovene.
Sisällysluettelo
1 Rakentaminen
2 Palveluskäyttö Suomessa
3 Lähteet
3.1 Viitteet
Rakentaminen |
Alus oli rakennettu Leningradissa vuonna 1941 brittiläisellä lisenssillä osana suurempaa sarjaa. Alustyyppi oli suurempi kuin useimmat venäläiset moottoritorpedoveneet.
Palveluskäyttö Suomessa |
Vasama oli yksi suomalaisten jatkosodassa kaappaamista viidestä aluksesta. Se löydetiin lokakuussa 1941 uponneena myrskyssä Borstölle.
On erilaisia tarinoita siitä, mitä alus oli tekemässä. Se oli joko pakenemassa saksalaisten hyökkäystä Viron saarille ja yrittämässä päästä Hankoon tai se kuului ensimmäiseen Hangon evakuointivaiheeseen.
Alus oli vuonna 1941 tehokkain suomalainen lajissaan. Siinä oli ensimmäisenä 20 mm konetykki, joka osoittautuikin hyvin tarpeelliseksi ensimmäisessä operaatiossa eli Somerin loppuevakuoinnissa. Lisäksi aluksessa oli venäläismallinen hyvin tehokas savutuslaite pakoputkissa. Veneen ensimmäinen suomalainen päällikkö oli luutnantti Toivo Siivonen [1]
Vasamaa käytettiin moottoritorpedoveneenä syksyllä 1941 ja purjehduskaudella 1942; italialaisten veneiden saapuessa 1943 näistä poikkeava ja hitaampi Vasama muutettiin vartioveneeksi. Tällöin sen torpedonheittimet korvattiin 40 mm konetykillä.
Alus luovutettiin takaisin Neuvostoliitolle syksyllä 1944. Sen myöhemmistä vaiheista ei tiedetä.
Lähteet |
- Auvinen, Visa (toim.): Leijonalippu merellä. Pori: EITA Oy, 1983. ISBN 951-95781-1-0.
- Suomen laivasto 1918-1969. Helsinki: Meriupseeriyhdistys, 1968.
- Peuranheimo, Orvo - Pirhonen, Jouko - Killinen, Kullervo: Laivat puuta, miehet rautaa - Moottoritorpedoveneiden taistelut Suomenlahdella 1941-1944. Porvoo: Werner Söderström Osakeyhtiö, 1956.
Viitteet |
↑ Laivat puuta, miehet rautaa, luku Moottoritorpedoveneosaston toiminta vuonna 1941, osio Purjehduskauden loppu