Hiekkaharjun rautatieasema Asemalla pysähtyvät junat | Linja-autoyhteydet | Lähteet | Navigointivalikko60°18′11″N, 025°02′56″E60°18′11″N, 025°02′56″EInfobox OKKehäradan matkustajamäärät marraskuussa 2015 (PowerPoint-tiedosto)Kauan odotettu Kehärata avautuu tänään – suoraan lentokentän terminaaliin pääsee vasta lokakuussalaajentamalla

Vantaan henkilöliikenteen rautatieliikennepaikatJokiniemi


lyh.ruots.VantaallaJokiniemenHiekkaharjuaHelsingin rautatieasemastaKeravan kaupunkiradanTikkurilanTikkurilan rautatieasemanKeravan kaupunkirataaHelsinkiKeravalleP-junaI-junallaTikkurilaanKehärataKehärataKoivukylän aseman



















































Hiekkaharju
Sandkulla

Hiekkaharjun rautatieasema
Hiekkaharjun rautatieasema
Perustiedot
Lyhenne
Hkh
Rataosa
Helsinki–Riihimäki
Keravan kaupunkirata
Sijainti
60°18′11″N, 025°02′56″E
Osoite
Urheilutie 29, 01370 Vantaa
Kunta
Vantaa
Vyöhyke
C
Valtio
Suomi
Etäisyydet
Tikkurila 1,4 km
Koivukylä 2,3 km
Leinelä 2,7 km
Avattu
1. lokakuuta 1931[1]
Liikenne
Käyttäjiä
6 500 (ark., 2015)[2]
Operaattori(t)
VR-Yhtymä
Lähijunat
I K N P T
Vaihtoyhteydet
619, 735, 736, 736A
Matkustajalaituri(t)
Pinnoite
betonitiilet
Asemarakennus
Tyyppi
seisake
Lipunmyynti
ei
Liukuportaita
0
Hissejä
2
Ratapiha
Raiteisto
2 laituriraidetta


Infobox OK

Hiekkaharjun rautatieasema (lyh. Hkh, ruots. Sandkulla järnvägsstation) on lähijunien käyttämä asema Vantaalla Jokiniemen kaupunginosassa lähellä Hiekkaharjua. Asema sijaitsee noin 17 kilometriä Helsingin rautatieasemasta pohjoiseen Keravan kaupunkiradan varrella.


Asema avattiin vuonna 1931, kun Tikkurilan taajama oli levinnyt niin pitkälle pohjoiseen että sen katsottiin tarvitsevan toisen rautatieliikennepaikan Tikkurilan rautatieaseman lisäksi. Se sai nimen Hiekkaharju-Sandkulla sijainnistaan kaakosta luoteeseen radan alla kulkevalla harjulla. Aseman avaamisen jälkeen myös sitä ympäröinyttä asuinaluetta ryhdyttiin kutsumaan Hiekkaharjuksi. Nykyisin Hiekkaharju on virallisesti aseman länsipuolisen kaupunginosan nimi.


Hiekkaharjun asema on toiminut välietappina Keravan kaupunkirataa rakennettaessa. Pääradan kolmas raide otettiin vuonna 1972 käyttöön välillä Helsinki–Hiekkaharju ja sitä jatkettiin 1981 Keravalle asti. Vuoteen 1975 asti aseman kohdalla sijaitsi tasoristeys, joka korvattiin alikululla. Pääradan neljäs raide valmistui ensin vuonna 1996 välille Helsinki–Hiekkaharju ja ulotettiin Keravalle vuonna 2004. Kaupunkiradan valmistumisen yhteydessä vuonna 2004 Hiekkaharjun asema uudistettiin perusteellisesti. Samalla P-juna, joka ajoi Helsingistä Hiekkaharjuun, lopetettiin ja korvattiin I-junalla, joka ajoi Helsingistä vain Tikkurilaan asti, kunnes Kehärata avattiin 1. heinäkuuta 2015.[3]


Riihimäen suuntaan ja lentoasemalle liikennöidään raiteelta 3 ja Helsinkiin raiteelta 4.[4] Aseman länsipuolella on kaksi raidetta, joita käyttävät aseman ohittavat kauko- ja lähijunat.


Kehärata haarautuu pääradasta Hiekkaharjun ja Koivukylän aseman puolivälissä.



Asemalla pysähtyvät junat |



  • I (Helsinki–Tikkurila–Lentoasema–Huopalahti–Helsinki)


  • K (Helsinki–Kerava)


  • N (Helsinki–Kerava)


  • P (Helsinki–Huopalahti–Lentoasema–Tikkurila–Helsinki)


  • T (Helsinki–Riihimäki)


Linja-autoyhteydet |



  • 619 (Tikkurila–Hiekkaharju–Simonsilta)


  • 735 (Tikkurila–Korso–Mikkola)


  • 736 (Tikkurila–Vierumäki)


  • 736A (Jokiniemi–Tikkurila–Korso–Vierumäki)


Lähteet |



  1. Iltanen, Jussi: ”4. Päärata”, Radan varrella: Suomen rautatieliikennepaikat, s. 56. Karttakeskus, 2009. ISBN 978-951-593-214-3.


  2. Kehäradan matkustajamäärät marraskuussa 2015 (PowerPoint-tiedosto) Helsingin Seudun liikenne. Viitattu 6.1.2016.


  3. Kauan odotettu Kehärata avautuu tänään – suoraan lentokentän terminaaliin pääsee vasta lokakuussa 1.7.2015. Yle Uutiset. Viitattu 1.7.2015.


  4. https://www.vr.fi/cs/vr/doc/Hiekkaharju_HSL_syksy_2017.pdf




Tämä rautateihin tai rautatieliikenteeseen liittyvä artikkeli on tynkä. Voit auttaa Wikipediaa laajentamalla artikkelia.






Popular posts from this blog

Disable / Remove link to Product Items in Cart Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How can I limit products that can be bought / added to cart?Remove item from cartHide “Add to Cart” button if specific products are already in cart“Prettifying” the custom options in cart pageCreate link in cart sidebar to view all added items After limit reachedLink products together in checkout/cartHow to Get product from cart and add it againHide action-edit on cart page if simple productRemoving Cart items - ObserverRemove wishlist items when added to cart

Helsingin valtaus Sisällysluettelo Taustaa | Yleistä sotatoimista | Osapuolet | Taistelut Helsingin ympäristössä | Punaisten antautumissuunnitelma | Taistelujen kulku Helsingissä | Valtauksen jälkeen | Tappiot | Muistaminen | Kirjallisuutta | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoTeoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioGoogle BooksSisällissota Helsingissä päättyi tasan 95 vuotta sittenSaksalaisten ylivoima jyräsi punaisen HelsinginSuomalaiset kuvaavat sotien jälkiä kaupungeissa – katso kuvat ja tarinat tutuilta kulmiltaHelsingin valtaus 90 vuotta sittenSaksalaiset valtasivat HelsinginHyökkäys HelsinkiinHelsingin valtaus 12.–13.4. 1918Saksalaiset käyttivät ihmiskilpiä Helsingin valtauksessa 1918Teoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioSaksalaiset hyökkäävät Etelä-SuomeenTaistelut LeppävaarassaSotilaat ja taistelutLeppävaara 1918 huhtikuussa. KapinatarinaHelsingin taistelut 1918Saksalaisten voitonparaati HelsingissäHelsingin valtausta juhlittiinSaksalaisten Helsinki vuonna 1918Helsingin taistelussa kaatuneet valkokaartilaisetHelsinkiin haudatut taisteluissa kaatuneet punaiset12.4.1918 Helsingin valtauksessa saksalaiset apujoukot vapauttavat kaupunginVapaussodan muistomerkkejä Helsingissä ja pääkaupunkiseudullaCrescendo / Vuoden 1918 Kansalaissodan uhrien muistomerkkim

Adjektiivitarina Tarinan tekeminen | Esimerkki: ennen | Esimerkki: jälkeen | Navigointivalikko