Neotokyo Sisällysluettelo Kehitys | Juoni | Pelimekaniikka | Soundtrack | Vastaanotto | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoStudio Radi-8Infobox OKAbout NEOTOKYO (englanniksi)Game Information : NEOTOKYO (englanniksi)Destroy Us All: NeoTokyo Review (englanniksi)Music : NEOTOKYO (englanniksi)Kotaku - Explore NEOTOKYO in Half-Life 2 (englanniksi)Steam Greenlight :: NEOTOKYO° (englanniksi)Pelin virallinen kotisivu (englanniksi)Epävirallinen tietosivusto pelistä (englanniksi)Neotokyo-artikkeli Kotakussa (englanniksi)

Ensimmäisen persoonan ammuntapelitHalf-Lifen moditVerkkomoninpelitSteam Greenlight -pelit


ensimmäisen persoonan ammuntapeliSourceHalf-Life 22004Unreal Tournament 2004ValvenSource2009JapaniinAasiandemokraattistaasevoimienvallankaappausyritykseenpääministerinationalistisetCounter-StrikenCapture the FlaginkyberneettisenyökiikaritsavukranaattialämpökiikareillasoundtrackEd HarrisoninCD BabynGame Informer2009Gawker MedianKotakuSteamin


























Neotokyo
NT logo.gif
Kehittäjä
Studio Radi-8
Julkaisija
Studio Radi-8
Jakelija
Steam
Pelimoottori
Source
Julkaistu
3. heinäkuuta 2009
Lajityyppi
ensimmäisen persoonan ammuntapeli
Pelimuoto
moninpeli
Alusta
Windows
Jakelumuoto
Steam-lataus

Gamepad.svg


Lisää peliartikkeleitaVideopelien teemasivulla


[ Muokkaa Wikidatassa ] [ ohje ] Näytä Wikidatasta tulevat arvot

Infobox OK

Neotokyo (tyyliteltynä NEOTOKYO° tai NeoTokyo) on Studio Radi-8:n kehittämä moninpelattava ensimmäisen persoonan ammuntapeli. Se on Source-pelimoottorille kehitetty Half-Life 2 -modifikaatio, joka ei kuitenkaan sisällä mitään emopelinsä elementtejä.




Sisällysluettelo





  • 1 Kehitys


  • 2 Juoni


  • 3 Pelimekaniikka

    • 3.1 Pelierät


    • 3.2 Pelimuodot

      • 3.2.1 Capture the Ghost


      • 3.2.2 Deathmatch



    • 3.3 Hahmoluokat

      • 3.3.1 Recon


      • 3.3.2 Assault


      • 3.3.3 Support



    • 3.4 Kokemuspistejärjestelmä



  • 4 Soundtrack


  • 5 Vastaanotto


  • 6 Lähteet


  • 7 Aiheesta muualla




Kehitys |


Pelin kehittäminen aloitettiin lokakuussa 2004.[1] Alun perin se suunniteltiin pelimodifikaatioksi Unreal Tournament 2004 -tietokonepeliin. Myöhemmin kehitysalusta vaihdettiin Valven Source-pelimoottoriksi, ja valmis peli julkaistiin vuonna 2009. Peli on ottanut vahvasti vaikutteita Akira- ja etenkin Ghost in the Shell -manga- ja animesarjoista.



Juoni |


Neotokyo sijoittuu lähitulevaisuuden Japaniin, joka on ajautunut yhteiskunnallisten muutosten myötä poliittiseen kriisiin.


Japanin hallinnon ongelmat muiden Aasian maiden kanssa niin geopoliittisista kuin taloudellisista ja sosiaalisistakin aiheista ovat räjähdysmaisessa kasvussa. Samaan aikaan kansa jakautuu kahtia Japanin hallinnon nykyistä vapaata, demokraattista linjaa, ja aiempaa sotilaalliseen voimaan perustunutta vallankäyttöä kannattaviin osapuoliin. Kun pyrkimys muuttaa lainsäädäntöä sallimaan Japanin asevoimien (GSDF) sotilaallinen toiminta valtion rajojen ulkopuolella epäonnistuu, tilanne kärjistyy vallankaappausyritykseen. Yritys epäonnistuu hyvin täpärästi.


Estääkseen tilanteen toistumisen Japanin pääministeri perustaa uuden haaran sisäministeriön kansallisiin turvallisuusjoukkoihin (National Security Forces, NSF) nimeltään Group Six. He vastaavat toimistaan suoraan pääministerille ja vannovat suojelevansa japanilaisen yhteiskunnan perustuksia kaikin hinnoin. Pian he kuulevatkin huhuja kapinallisesta ryhmittymästä GSDF:n Jinrai-erityisjoukkojen sisällä, joka aikoo yrittää vallankaappausta toistamiseen. Kyseessä on Jinrain ryhmä 43 (SOG43), jonka keskuudessa vallitsevat nationalistiset aatteet ja halu palauttaa sotilaallinen valta ja voima Japanin hallintaan.[1]


Tästä alkaa sota NSF:n ja Jinrain välillä.



Pelimekaniikka |



Pelierät |


Neotokyo perustuu esimerkiksi Counter-Striken tapaan pelieriin, joiden perusteella kartan voittaja määräytyy. Pelaaja osallistuu jokaiselle kierrokselle ainoastaan kerran, ja joutuu pelissä kuoltuaan odottamaan seuraavan erän alkamista. Erään ei myöskään voi liittyä sen jo alettua. Tämä tuo peliin taktisen elementin kuoleman ollessa suurempi haitta joukkueelle. Seuraavaa erää odottaessaan pelaajat voivat kuitenkin keskustella muiden pelaajien kanssa, seurata elossa olevien etenemistä ja tutkia pelikenttää vapaasti.



Pelimuodot |



Capture the Ghost |




Ghost ilmoittaa pelaajalle vihollisten sijainnin.


Pelimuodoista pääosassa on Capture the Ghost, joka on eräänlainen Capture the Flagin muunnelma. Siinä joukkueet pyrkivät saamaan haltuunsa kyberneettisen robotin, ja tuomaan sen omaan poistumispisteeseensä. Toinen vaihtoehto on tappaa kaikki vastapuolen pelaajat. Robotin – Ghostin – sijainti näkyy kaikille pelaajille heidän sijainnistaan huolimatta. Pelaajat myös näkevät, mikäli se on oman tai vastapuolen pelaajan hallussa. Saadessaan Ghostin haltuunsa, se yhdistyy muutamassa sekunnissa pelaajan kyberneettiseen järjestelmään, ja näyttää kaikkien noin 45 metrin etäisyydellä olevien vihollispelaajien tarkan sijainnin. Pelaajan joukkuetoverit eivät kuitenkaan näe vihollisten sijaintia. Ghostia kantava pelaaja on tavallista alttiimpi vastustajien hyökkäyksille. Tämä tuo peliin strategisen elementin, sillä Ghostia kantava pelaaja voi ilmoittaa vastustajien sijainteja kanssapelaajilleen, näiden suojatessa tätä matkalla poistumispisteelle.[2]



Deathmatch |


Tällä hetkellä varsinaista deathmatch-vaihtoehtoa ei ole, mutta pelissä on muutamia kenttiä, joissa ei ole Ghostia. Näissä kentissä voittaminen tapahtuu perinteisen team deathmatch -ottelun tavoin tappamalla kaikki vastapuolen pelaajat.



Hahmoluokat |


Peli on luokkapohjainen, ja valittavissa on kolme erilaista luokkaa kahdesta joukkueesta, NSF:stä ja Jinraista. Joukkueet eroavat toisistaan ainoastaan ulkoasunsa ja juonen puolesta.[2]



Recon |




Recon ja assault voivat aktivoida lämpöoptisen naamioinnin, joka vaikeuttaa heidän havaitsemistaan.


Reconin edut ovat keveyden tuoma rajaton juoksu, korkea hyppy, virtalähteen avustama pitkä hyppy ja yökiikarit, jotka helpottavat näkemistä pimeydessä. Reconilla on käytettävissään myös noin 13 sekuntia kestävä, uudelleenlatautuva lämpöoptinen naamiointi (thermoptic camouflage), joka tekee pelaajasta osittain läpinäkyvän ja myös vaikeuttaa hänen havaitsemistaan lämpökiikareilla lämpötilaltaan normaaleissa ympäristöissä. Kokemuspisteiden myötä recon saa käyttöönsä yhdeksän erilaista asetta ja tehokkaan kaukolaukaistavan räjähteen (detpack). Recon kantaa mukanaan ainoastaan kevyttä panssarointia, ja kestää heikosti osumia. Reconin kannattaakin pyrkiä huomaamattomuuteen ja vastapuolen yllättämiseen nopeutensa sekä pitkän lämpöoptisen näkymättömyytensä avuin. Kentissä on myös tiettyjä alueita, kuten ilmastointikanavia, kattoja ja korkeita reunoja, joihin muut pelaajaluokat eivät yletä tai mahdu.[2]



Assault |


Assault kykenee liikkumaan kohtuullista nopeutta ja kykenee rajattuun juoksuun virtalähteensä avustamana. Assaultin etuna toimivat noin kahdeksan sekuntia kerrallaan kestävä lämpöoptinen naamiointi (ks. Recon) ja liiketunnistin (motionvision), joka havaitsee myös lämpöoptista suojausta käyttävät liikkuvat kohteet. Kokemuspisteitä kerättyään assault pääsee käyttämään 12 erilaista asetta, sekä yhtä käsikranaattia erää kohden. Assault on hyvin panssaroitu, ja kestää jonkin verran reconia enemmän vahinkoa. Se onkin eräänlainen kompromissi nopean reconin ja raskaan supportin väliltä, ja kykenee luokista parhaiten sopeutumaan pelitilanteiden ja -tahdin muutoksiin.[2]



Support |




Support voi hyödyntää lämpökiikareitaan sekavassa ympäristössä.


Supportin pääasiallisena etuna on sen raskaan panssaroinnin tuoma kestävyys ja suuri tulivoima, jonka avulla vihollisia voi ampua jopa ohuiden seinien läpi. Support ei kykene juoksemaan tai verhoamaan itseään lämpöoptisella suojalla, ja onkin parhaimmillaan sisä- tai muuten rajatuissa tiloissa, joissa se voi hyödyntää kahta mukanaan kantamaansa savukranaattia (smoke) ja ympäristön tarjoamia suojapaikkoja. Avoimissa kentissä supportin on hyödyllisintä toimia taustatulen antamiseen nopeammin liikkuvien luokkien hoitaessa etenemisen. Support on varustettu lämpökiikareilla (thermalvision), joilla se kykenee havaitsemaan kaikki näkökentässään olevat pelaajat, jotka eivät käytä lämpöoptista naamiointia (ks. Recon). Support on myös ainoa luokka, joka kykenee lämpökiikareidensa avulla näkemään savukranaattien savun läpi.[2] Kuten assault, support saa käyttöönsä maksimissaan 12 erilaista asetta.



Kokemuspistejärjestelmä |


Pelaajat saavat kokemuspisteitä (XP) vihollisen tappamisesta, kierroksesta elossa selviytymisestä, Ghostin haltuunottamisesta ja sen poistumispisteelle kuljettamisesta, sekä Ghostia kantavan pelaajan suojaamisesta. Pisteitä menettää joukkuetoverin tappamisesta ja itsemurhasta. Kokemuspisteet avaavat kullekin luokalle lisää valittavia aseita sekä luokkakohtaisia erityisvarusteita.[3] Pistemäärän muuttuessa negatiiviseksi pelaajan asemäärää rajoitetaan rangaistukseksi yhteen. Muut pelaajat voivat myös äänestämällä poistaa häiriköivät pelaajat palvelimelta.



Soundtrack |


Pelin soundtrack on Ed Harrisonin säveltämä. Hänet palkattiin työhön internet-forumin kautta, ja hän osallistui myös yleiseen äänisuunnitteluun pelin varhaisemmissa kehitysvaiheissa. 27 kappaleen soundtrack on julkaistu myös CD:nä CD Babyn kautta.[4]



Vastaanotto |


Neotokyo esiteltiin Game Informer -pelilehden "Mod World" -osiossa syyskuun 2009 numerossa. Se on myös mainittu Gawker Median ylläpitämässä Kotaku-verkkomediassa, jossa sen kuvailtiin "näyttävän uskomattomalta".[5]


Vuonna 2013 peli lisättiin Steamin Greenlight-palveluun, jonka tarkoituksena on auttaa pelikehittäjiä julkaisemaan teoksiaan. Peli hyväksyttiin, ja se on nyt saatavilla Steamistä.[6]



Lähteet |



  1. ab About NEOTOKYO (englanniksi)


  2. abcde Game Information : NEOTOKYO (englanniksi)


  3. Destroy Us All: NeoTokyo Review (englanniksi)


  4. Music : NEOTOKYO (englanniksi)


  5. Kotaku - Explore NEOTOKYO in Half-Life 2 (englanniksi)


  6. Steam Greenlight :: NEOTOKYO° (englanniksi)



Aiheesta muualla |


  • Pelin virallinen kotisivu (englanniksi)

  • Epävirallinen tietosivusto pelistä (englanniksi)

  • Neotokyo-artikkeli Kotakussa (englanniksi)


Popular posts from this blog

Disable / Remove link to Product Items in Cart Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How can I limit products that can be bought / added to cart?Remove item from cartHide “Add to Cart” button if specific products are already in cart“Prettifying” the custom options in cart pageCreate link in cart sidebar to view all added items After limit reachedLink products together in checkout/cartHow to Get product from cart and add it againHide action-edit on cart page if simple productRemoving Cart items - ObserverRemove wishlist items when added to cart

Helsingin valtaus Sisällysluettelo Taustaa | Yleistä sotatoimista | Osapuolet | Taistelut Helsingin ympäristössä | Punaisten antautumissuunnitelma | Taistelujen kulku Helsingissä | Valtauksen jälkeen | Tappiot | Muistaminen | Kirjallisuutta | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoTeoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioGoogle BooksSisällissota Helsingissä päättyi tasan 95 vuotta sittenSaksalaisten ylivoima jyräsi punaisen HelsinginSuomalaiset kuvaavat sotien jälkiä kaupungeissa – katso kuvat ja tarinat tutuilta kulmiltaHelsingin valtaus 90 vuotta sittenSaksalaiset valtasivat HelsinginHyökkäys HelsinkiinHelsingin valtaus 12.–13.4. 1918Saksalaiset käyttivät ihmiskilpiä Helsingin valtauksessa 1918Teoksen verkkoversioTeoksen verkkoversioSaksalaiset hyökkäävät Etelä-SuomeenTaistelut LeppävaarassaSotilaat ja taistelutLeppävaara 1918 huhtikuussa. KapinatarinaHelsingin taistelut 1918Saksalaisten voitonparaati HelsingissäHelsingin valtausta juhlittiinSaksalaisten Helsinki vuonna 1918Helsingin taistelussa kaatuneet valkokaartilaisetHelsinkiin haudatut taisteluissa kaatuneet punaiset12.4.1918 Helsingin valtauksessa saksalaiset apujoukot vapauttavat kaupunginVapaussodan muistomerkkejä Helsingissä ja pääkaupunkiseudullaCrescendo / Vuoden 1918 Kansalaissodan uhrien muistomerkkim

Adjektiivitarina Tarinan tekeminen | Esimerkki: ennen | Esimerkki: jälkeen | Navigointivalikko