Lentosotakoulu Sisällysluettelo Historia | Organisaatio | Lakkautuksen jälkeen | Muuta | Lähteet | Aiheesta muualla | NavigointivalikkoInfobox OKPuolustusvoimien lakkautuslistalla kuusi yksikköä, 1 200:aa uhkaa irtisanominenTarkastusvirasto: Lentosotakoulun lakkautus on perusteltuTalvi- ja Jatkosodassa koulutuskenttänäKaveriporukka osti Kauhavan lentosotakoulunKauhavan vastaanottokeskus avataan perjantainaKauhava.fi − Kauhavan lentosotakoulu, rakennettuun kulttuuriympäristöön kohdistuva selvitys (2013)Lentosotakoulu Ylen Elävässä Arkistossa

Multi tool use
Multi tool use

Joukko-osastotKauhavaSuomen varuskunnat


KauhavallailmavoimienpuolustusvoimienrajavartiolaitoksensotilaslentäjillePuolustusvoimauudistuksenjoukko-osastoJyväskylänTikkakoskelleValtiontalouden tarkastusvirastoHelsinginSantahaminassareserviläistenTalvisodassaNeuvostoliiton ilmavoimatkiitotielleAlajärvelleLapuanHirvijoellepuolustusministeriölleSuomen Punaisen RistinvastaanottokeskusjoukkoyksikkönäHävittäjälentolaivue 41HawkLaivueeneverstiluutnanttilentueisiinlinnanpihalla




Tämä artikkeli kertoo Kauhavalla toimineesta yksiköstä, jonka aiempi nimi oli Ilmasotakoulu. Nykyinen Ilmasotakoulu toimii Tikkakoskella.




















Lentosotakoulu
Lentosotakoulun lippu.svg
Toiminnassa
1929–2014
Valtio
Suomi
Puolustushaarat
ilmavoimat
Rooli
aselajikoulu (ohjaajakoulutus)
Koko
yli 240, varusmiehet ja kadetit
Tukikohta
Kauhava
Kalusto
BAE Systems Hawk
Komentajat
Tunnettuja komentajia
eversti Rauno Meriö
Infobox OK


Kylttejä lentosotakoululla.


Lentosotakoulu (LENTOSK, aik. LentoSK) (1937 asti Ilmailukoulu, 1938–1941 ja 1952–2004 Ilmasotakoulu) sijaitsi Kauhavalla. Se oli ilmavoimien komentajan alainen koulu, jonka päätehtävänä oli jatkolentokoulutuksen antaminen puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen sotilaslentäjille. Puolustusvoimauudistuksen mukaisesti joukko-osasto lakkautettiin vuoden 2014 lopussa.[1] Kauhavan kaupunki vastusti koulutustoiminnan yhdistämistä Ilmasotakouluun Jyväskylän Tikkakoskelle, mutta Valtiontalouden tarkastusvirasto totesi kesäkuussa 2012 lakkauttamisen perustelluksi.[2]




Sisällysluettelo





  • 1 Historia

    • 1.1 Toinen maailmansota


    • 1.2 Komentajat



  • 2 Organisaatio


  • 3 Lakkautuksen jälkeen


  • 4 Muuta


  • 5 Lähteet


  • 6 Aiheesta muualla




Historia |


Ammattisotilaslentäjien koulutus annettiin Suomen itsenäisyyden alussa Helsingin Santahaminassa, jossa niin kutsuttu Saharan alue toimi maalentokenttänä. 1920-luvulla koulutus kuitenkin annettiin pääosin vesikoneilla. Lentokoulutus siirtyi Kauhavalle vuonna 1929, jolloin alkoi reserviläisten koulutus.



Toinen maailmansota |


Talvisodassa Neuvostoliiton ilmavoimat aiheuttivat Kauhavalla 16 ilmahälytystä. Ilmahälytyksessä lentokoneet siirrettiin sirpalesuojiin tai lennettiin väistökentille ja lentokenttä naamioitiin asettamalla kiitotielle keveitä ”latoja”. Ainoastaan kerran 29. tammikuuta 1940 viisitoista pommikonetta lensi pilvien yllä lentokentän yli, minkä jälkeen ne pudottivat 53 pommia Alajärvelle menevän tien eteläpuolelle Lapuan Hirvijoelle metsään.[3][4]



Komentajat |


  • kapteeni Gunnar Holmqvist 1.3.–4.8.1921, Ilm.K. kom.

  • luutnantti Armas Anthoni 4.8.1921–18.6.1923

  • luutnantti Carl Lindström 18.6.1923 – 1.3.1924

  • everstiluutnantti Yrjö Opas 1.3.1924 – 20.1.1932

  • everstiluutnantti Lars Schalin 20.1.1932 – 9.2.1933

  • everstiluutnantti Viljo Rekola 9.2.1933 – 21.10.1935

  • everstiluutnantti Toivo Somerto 21.10.1935 – 7.10.1939, 1938– IlmaSK kom.

  • everstiluutnantti Rainer Ahonius 7.10.1939 – 20.5.1940

  • everstiluutnantti Eino Bremer 20.5.1940 – 30.6.1941 ja 15.8.1941 – 14.4.1942, 1942– LeSK kom.

  • everstiluutnantti Jaakko Moilanen 30.6.–31.7.1941 ja 1944–1945

  • everstiluutnantti Johan Sovio 1.–15.8.1941

  • everstiluutnantti Toivo Somerto 14.4.1942 – 2.12.1944

  • everstiluutnantti Eino Albert "Ape" Carlsson (Rahka vsta 1963) 1945 ja 1946–1947

  • eversti Risto Pajari (1909–1995) 1949–1954, 1952– IlmaSK kom.

  • eversti Olavi Seeve (1909–1973) 1954–1955

  • eversti Reino Turkki (1913–1968) vs. 1955–1956 ja vakinainen 1960–1964

  • eversti Tauno Meller (1908–1975) 1949 ja 1956–1960

  • eversti Kalervo Mustonen (1918–1989) 1964–1966

  • eversti Reino Nykänen (1920–1980) 1966–1968

  • eversti Eelis Lähde (1922–1982) 1968–1970

  • eversti Veikko Hietamies (1929–1997) 1970–1972

  • eversti Rauno Meriö (s. 1933) 1972–1973

  • eversti Kari Korttila (s. 1933) 1973–1974

  • eversti Veli Pernaa (s. 1934) 1974–1978

  • eversti Pertti Tapanainen (1933–2010) 1978–1985

  • eversti Jouko Koskimies (s. 1937) 1985–1989

  • eversti Pekka Pellinen (s. 1942) 1990–1993

  • eversti Heikki Harjunmaa (s. 1949) 1993–1994

  • eversti Sippo Ryynänen, (s. 1950) 1994–1995

  • eversti Hannes Bjurström (s. 1950) 1995–1998

  • eversti Kai Vainio (s. 1954) 1998–28.2.2003

  • eversti Kari Janhunen, (s. 1960) 1.3.2003 – 31.12.2006, 2004– LentoSK kom.

  • eversti Petri Tolla, (s. 1962) 1.1.2007 – 31.5.2009

  • eversti Mika Soininen, (s. 1961) 1.6.2009 – 31.12.2010

  • eversti Jukka Ahlberg (s. 1964) 1.1.2011 – 30.6.2014

  • everstiluutnantti Antti Koskela 30.6–31.12.2014


Organisaatio |


Lentosotakouluun kuuluivat:



  • Esikunta (E/LENTOSK)
    • johtaja Antti Koskela, apuljoht. Pasi Tyystjärvi
  • Koulutuskeskus
    • Esikunta

    • Korkeakouluosasto

    • Kurssiosasto

    • Tukikohtakomppania (ent. Esikuntakomppania)

  • Hävittäjälentolaivue 41
    • Lentueet
  • Lentokonekorjaamo (Leko-kmo)


Lakkautuksen jälkeen |


Lentosotakoulun oli luovutettava vapautuneet tilat ja maa-alueet puolustusministeriölle vuoden 2015 aikana. Henkilöstöstä osalle ilmoitettiin löytyvän tehtäviä Ilmasotakoulusta (IlmaSK) Jyväskylän Tikkakoskelta. Irtisanottaville tarjottiin 12 kuukauden palkkaa irtisanomispakettina, mikäli yhtäjaksoisia palvelusvuosia oli takana vähintään 12.


Koulun tilat myytiin alkukesästä 2014 LSK Business Park -nimiselle yritykselle, jonka taustalla on joukko pohjalaisia yrittäjiä.[5] Syksyllä 2015 tiloissa avattiin Suomen Punaisen Ristin ylläpitämä 350-paikkainen[6]vastaanottokeskus.[7]



Muuta |


Joukko-osaston palveluksessa oli 230–240 henkilöä ja lentävänä joukkoyksikkönä oli Hävittäjälentolaivue 41 (HävLLv 41), joka operoi Hawk-kalustolla. Laivueen viimeisin komentaja oli everstiluutnantti Jussi Virtanen. Laivue jakautui lentueisiin. Varuskunnan kulttuurihistoriallisesti arvokkain rakennus on linnanpihalla varustettu Linnarakennus (1928).



Lähteet |



  1. Puolustusvoimien lakkautuslistalla kuusi yksikköä, 1 200:aa uhkaa irtisanominen Helsingin Sanomat. 8.2.2012. Viitattu 12.8.2015.


  2. Tarkastusvirasto: Lentosotakoulun lakkautus on perusteltu Helsingin Sanomat. 6.6.2012. Viitattu 12.8.2015.


  3. Peltonen, Martti: Ilmasotakoulun historia 1918–1980, s. 176


  4. Talvi- ja Jatkosodassa koulutuskenttänä vaasanlentokerho.fi. Viitattu 10.1.2016.


  5. Kaveriporukka osti Kauhavan lentosotakoulun Yle Uutiset. 6.5.2014. Viitattu 12.8.2015.


  6. Kahari, Osmo: Kauhava tyytyväinen vastaanottokeskukseen. Ilkka, 21.11.2015.


  7. Kauhavan vastaanottokeskus avataan perjantaina Ilkka.fi. 23.9.2015. Viitattu 25.9.2015.



Aiheesta muualla |


  • Kauhava.fi − Kauhavan lentosotakoulu, rakennettuun kulttuuriympäristöön kohdistuva selvitys (2013)

  • Lentosotakoulu Ylen Elävässä Arkistossa


IFcu SRlqs1rcmyTP276tnTB0UjUTZhfJDKgA Myf ETTb5FugwGu0udtO5GD95L ktb
xUxzQZMygBVWbVyUGh,j IbnRvUl 8sIa Y8Ppb2FPZT

Popular posts from this blog

Disable / Remove link to Product Items in Cart Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How can I limit products that can be bought / added to cart?Remove item from cartHide “Add to Cart” button if specific products are already in cart“Prettifying” the custom options in cart pageCreate link in cart sidebar to view all added items After limit reachedLink products together in checkout/cartHow to Get product from cart and add it againHide action-edit on cart page if simple productRemoving Cart items - ObserverRemove wishlist items when added to cart

Adjektiivitarina Tarinan tekeminen | Esimerkki: ennen | Esimerkki: jälkeen | Navigointivalikko

HP P840 HDD RAID 5 many strange drive faiuresHP SmartArray P400: How to repair failed logical drive?Reusing Raid 5 Drive?reliably and automatically determine connection path of physical position of HDD from /dev/sdX device fileHow to replace failed drive in RAID 5 array in HP DL380 G4 serverQuestions on increasing RAID 5 arrayRaid 10, Logical device are missingHP Code 341 “Physical Drive State: Predictive failure. This physical drive is predicted to fail soon.”HPE 1.92TB SATA 6G Mixed Use SFF SSD very slow compared to SAS HDD HP disksHP drive array “ready for rebuild” (RAID5)Hard Disc Failure or RAID Glitch